«God’s not dead»(2014): παρουσίαση και λίγες σκέψεις για την ταινία

by

gods-not-dead-movieΑυτές τις ημέρες, λίγο πριν από το τέλος της Ινδίκτου και πριν την αρχή του σχολικού, ακαδημαϊκού και εκκλησιαστικού έτους, συνηθίζεται να λαμβάνονται άδειες και γενικότερα να ξεκουράζονται οι περισσότεροι τουλάχιστον από τους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια του έτους. Έτσι, περισσότερος χρόνος αφιερώνεται σε ασχολίες περισσότερο ξεκούραστες και εναλλακτικές. Με αφορμή τα παραπάνω, σκέφτηκα να αναπτύξω λίγες σκέψεις για μια ταινία που παρακολούθησα πρόσφατα μετά από φιλική πρόταση. Η ταινία ονομάζεται «God’s not dead» και μπορείτε να την παρακολουθήσετε με ελληνικούς υπότιτλους εδώ. Στα παρακάτω θα αναφερθώ σε μερικά σημεία της υπόθεσης της ταινίας, αλλά με προσπάθεια να μην αποκαλύψω βασικά σημεία της πλοκής, για όσους θα ήθελαν να την παρακολουθήσουν.

Ορισμένοι από τους βασικούς χαρακτήρες της ταινίας είναι οι:

1)Τζος Γουίτον: πρωτοετής φοιτητής, συνειδητός Χριστιανός και ο πρωταγωνιστής της ταινίας

2)Καθηγητής Ράντισον: καθηγητής φιλοσοφίας, φανατικός αθεϊστής ή αντιθεϊστής(κάτι σαν τον Ρίτσαρντ Ντώκινς)

3)Μις Σέλυ: κυρία σε γεροντική ηλικία, με προϊούσα άνοια

4)Mίνα: θυγατέρα της Μις Σέλυ, δεσμευμένη με τον καθ. Ράντισον, Χριστιανή

5)Μαρκ: γιος της Μις Σέλυ, χρηματιστής, δηκτικός και ατομικιστής στο έπακρο

6)Κάρα: συμφοιτήτρια και δεσμευμένη με τον Τζος, συμβατικά «θρησκευόμενη», αλλά και με πολλή πίστη στις κοινωνικές συμβάσεις

7)Έιμι: ουμανίστρια, αφοσιωμένη χορτοφάγος, δεσμευμένη με τον Μαρκ

8)Ντέιβιντ: ευαγγελικός ιερωμένος(πάστορας), σχετικά νέος, ολιγόλογος και «σοφός»

Υπόθεση/πλοκή: Η ταινία αυτή περιστρέφεται γύρω από την αντιπαράθεση του Τζος με τον καθηγητή Ράντισον. Ο Ράντισον διδάσκει «Εισαγωγή στην φιλοσοφική σκέψη» και είναι ένθερμος αθεϊστής. Ο φονταμενταλιστικός αθεϊσμός του φτάνει στο σημείο που στο πρώτο μάθημα αφού παρουσιάσει μια σειρά πολύ διαφορετικών στοχαστών(Άιν Ραντ, Νόαμ Τσόμσκυ, Τζον Στούαρτ Μιλλ, Μπέρτολτ Μπρεχτ) των οποίων, όπως λέει, το κοινό σημείο είναι η αθεΐα τους, να ζητήσει από τους φοιτητές του να γράψουν και «υπογράψουν» ένα χαρτί όπου θα δηλώνουν ότι «ο Θεός είναι νεκρός», ώστε να προχωρήσουν φιλοσοφικά και ακαδημαϊκά απερίσπαστοι παρακάτω. Ο Τζος προβληματίζεται πολύ και αρνείται και ο Ράντισον του λέει ότι αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να αναπτύξει το αντίθετο επιχείρημα(«ο Θεός δεν είναι νεκρός») στα πλαίσια του μαθήματος, μαζί με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του. Η παρουσίαση θα γίνεται στο τέλος κάθε διάλεξης, όπου θα του δίνεται ο κατάλληλος χρόνος.
Όλα αυτά δημιουργούν ένα μεγάλο δίλημμα για τον Τζος: είτε θα διακινδυνεύσει την ακαδημαϊκή γελοιοποίησή του απέναντι σε ένα καθηγητή φιλοσοφίας με τεράστιο εύρος γνώσεων είτε θα εγκαταλείψει την πρόκληση να απορρίψει την υπόθεση ότι η φιλοσοφία, η επιστήμη κ.λπ. οδηγούν στον αθεϊσμό και θα υπογράψει κάτι αντίθετο με την πίστη του. Επιπρόσθετα, η Κάρα(«κοπέλα» του Τζος) θεωρεί ότι το εγχείρημα είναι ριψοκίνδυνο και πρέπει να υπογράψει για να εξασφαλίσει το μέλλον που μάλλον η ίδια φαίνεται πως έχει σχεδιάσει για τους δύο. Ο Τζος προβληματιζόμενος πηγαίνει τέλος και σε κάποιο ναό, όπου συναντά τον αιδεσιμώτατο Ντέιβιντ, ο οποίος, αφού τον παραπέμψει σε μια ευαγγελική περικοπή, εκμαιεύει το συμπέρασμα ότι αυτά που θα πει, εάν αναλάβει τελικά την πρόκληση, ίσως είναι η μόνη «εκπροσώπηση» του Χριστού ή του Θεού για τους 80 φοιτητές που θα ακούνε, εφόσον οι ίδιοι, όπως παραδέχεται, μάλλον δεν θα πατούσαν ποτέ πόδι σε κάποια χριστιανική εκκλησία…
 Κριτική: Ποια η κρίση μου για την ταινία; Θεωρώ ότι προσπαθεί να θέσει κάποια σημαντικά ζητήματα, αν και εκτυλίσσεται σε περιβάλλον αμιγώς αμερικανικό ευαγγελικό, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Ο Τζος ευθύς εξ αρχής στην παρουσίαση του αντεπιχειρήματός του δηλώνει το σωστό και, θα λέγαμε, ορθόδοξο: η ύπαρξη του Θεού δεν μπορεί να αποδειχθεί με ορθολογική διαδικασία, αλλά ούτε και η ανυπαρξία του. Κατόπιν μεταξύ άλλων στοιχείων, θα παρουσιάσει παραπομπές που θα υπονομεύσουν το «αλάθητο» ορισμένων επιστημονικών αυθεντιών(Δαρβίνος, Χώκινγκ) ή της φιλοσοφικής κριτικής εν ονόματι της οποίας ο Ράντισον μιλάει. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Τζος προσπαθεί μάλλον να κάνει απολογητική, αν της δώσουμε μια ανώτερη σημασία από την πρόταξη του Δημιουργισμού έναντι μιας πράγματι ορθολογικής επιστημονικής θεωρίας στο πεδίο της Βιολογίας, δηλαδή από την πρόταξη μιας ψευδοθεολογίας. Πάντως, όσοι έχετε διαβάσει παλαιότερα εγχειρίδια απολογητικής, θα τα θυμηθείτε σίγουρα σε κάποια σημεία…
Στα αρνητικά: Η πλοκή φαίνεται ομολογουμένως σε αρκετά σημεία λιγάκι απλοϊκή και ευθύγραμμη. Ενώ παρουσιάζεται μια περισσότερο εναλλακτική και «ανοιχτόκαρδη» μορφή του χριστιανισμού, δεν λείπουν ορισμένα στερεότυπα. Ορισμένοι χαρακτήρες μοιάζουν ιδεότυποι, εκπρόσωποι ενός τύπου ανθρώπου, με συμπέρασμα η συμπεριφορά τους να φαίνεται σε σημεία παρατραβηγμένη, χωρίς να αποκλείεται βέβαια η τέτοια ύπαρξη και δράση τους. Δίνεται επίσης η εντύπωση ότι υπάρχει μια εκρηκτική επιτάχυνση της Θείας Οικονομίας(σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου και της κτίσεως) μέσα σε ένα σύντομο διάστημα. Επίσης καθώς προχωρούν τα γεγονότα, αποκαλύπτονται πράγματα αναφορικά με την βαθύτερη πηγή του αθεϊσμού του καθ. Ράντισον. Το βέβαιο όμως είναι ότι τα συμπεράσματα αυτά δεν πρέπει και δεν μπορούν να γενικευτούν για όλους τους αθέους φιλοσόφους ή στοχαστές ή απλούς ανθρώπους, διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος της αυτοδικαίωσής μας ως Χριστιανών και της έλλειψης ορθής αντίληψης των σύγχρονων ρευμάτων ιδεών.
Συμπερασματικά: για όσους από εσάς ενδιαφέρεστε για αυτά τα θέματα(που άλλωστε έχουμε και σε αυτό το ιστολόγιο παρουσιάσει παλαιότερα: βλ. εδώ, εδώ και εδώ), νομίζω ότι θα άξιζε τον κόπο να παρακολουθηθεί αυτή η ταινία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ιδιαίτερα μέρος της «διαλεκτικής αντιπαράθεσης» του Τζος με τον Ράντισον, όπου παρουσιάζονται αξιόλογα επιχειρήματα ή επικλήσεις σε αυθεντίες- βιβλιογραφικές παραπομπές.

Ετικέτες: , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: