Άγιος Παφνούτιος και Α’ Οικουμενική Σύνοδος

by
Ο Σωκράτης ο Σχολαστικός, εκκλησιαστικός συγγραφέας περιωπής (πρόσωπο μεγάλης πνευματικότητας που έγραψε εκκλησιαστική ιστορία) αναφέρεται στη θέση του Αγίου Παφνουτίου του Αιγυπτίου, που αποστόμωσε όσους από τους εκπροσώπους (εκ της Χριστιανικής Δύσεως κυρίως) ζητούσαν την αγαμία του κλήρου και των Επισκόπων.
Όλα αυτά είναι περίπου άγνωστα σήμερα, εφόσον από όλη την Α’ Οικουμενική ξέρουμε περίπου ότι …ο άγιος Νικόλαος ράπισε τον Άρειο.

Ο Άγιος Παφνούτιος όμως έθεσε τη βάση για μια θεολογία του γάμου Οικουμενικά αποδεκτή που αγνοούν οι περισσότεροι σήμερα, εφόσον όρισε την εγκράτεια (σωφροσύνη) ως το γάμο και μάλιστα «της νομιμου γυναικος την συνελευσιν«. Η άκρα φιλοσοφία (άκρα ασκητικότητα) μόνο έχει να κάνει με την αγαμία και το μοναχισμό. Επομένως η εγκράτεια ορθόδοξα έχει να κάνει με τη μονογαμικότητα, ήτοι με τη ζωή του γάμου, τον οποίο ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος είχε αποκαλέσει «Νόμο».

 

Τα παραπάνω θα έπρεπε να είναι κοινή γνώση σήμερα, αλλά αντ’ αυτού ακούμε τις θεωρίες που προβάλλει ο ευσεβισμός.
Παρακάτω βρίσκεται όλο το σχετικό απόσπασμα από την Ιστορία του Σωκράτη του Σχολαστικού:
Ἓν μεν ουν τουτο περι Παφνουτιου ειρησθω· ὃ δε προς λυσιτελειαν της εκκλησιας και κοσμον των ιερωμενων δια της αυτου συμβουλης τοτε γεγονε, διηγησομαι.
 
Εδοκει τοις επισκοποις νομον νεαρον εις την εκκλησιαν εισφερειν, ωστε τους ιερωμενους, λεγω δε επισκοπους και πρεσβυτερους και διακονους, μη συγκαθεύδειν ταις γαμεταις, ας ετι λαικοι οντες ηγαγοντο.
 
Και επει περι τούτου βουλεύεσθαι προυκειτο, διαναστας εν μεσῳ του συλλογου των επισκοπων ο Παφνούτιος εβοα μακρα, μη βαρυν ζυγον επιθειναι τοις ιερωμενοις ανδρασι, «τιμιον ειναι τον γαμον αυτον και την κοιτην αμιαντον» παρα τω Θεω λεγων, μη τη υπερβολη της ακριβειας μαλλον την εκκλησιαν προσβλαψωσιν· ου γαρ παντας δύνασθαι φερειν της απαθειας την ασκησιν, ουδε ισως φυλαχθησεσθαι την σωφροσύνην της εκαστου γαμετης· «σωφροσύνην» δε εκαλει και της νομιμου γυναικος την συνελευσιν· αρκεισθαι τε τον φθασαντα κληρου τυχειν μηκετι επι γαμον ερχεσθαι, κατα την της εκκλησιας αρχαιαν παραδοσιν, μη μην αποζεύγνυσθαι ταύτης, ἣν απαξ ηδη προτερον λαικος ὢν ηγαγετο».
 
Και ταυτ’ ελεγεν απειρος ὢν γαμου, και απλως ειπειν, γυναικος· εκ παιδος γαρ εν ασκητηριῳ ανετεθραπτο, και επι σωφροσύνῃ, ει και τις αλλος, περιβοητος ων.
 
Πειθεται πας ο των ιερωμενων σύλλογος τοις Παφνουτιου λογοις.
 
∆ιο και την περι τούτου ζητησιν απεσιγησαν, τη γνωμῃ των βουλομενων απεχεσθαι της ομιλιας των γαμετων καταλειψαντες.
 
Και τοσαυτα μεν περι Παφνουτιου.»
Advertisements

Ετικέτες: , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Αρέσει σε %d bloggers: