Σύγχρονα πολιτικά ρεύματα(2): αντιμνημονιακά και «εντός, εκτός και επί τα αυτά»

by

%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%bc%ce%bd%ce%b7%ce%bc%cf%8c%ce%bd%ce%b9%ce%bfΣτο προηγούμενο άρθρο της στήλης αναφερθήκαμε σε τρία ρεύματα: σε «δημοκρατικά-πατριωτικά», σε συντηρητικά «(εθνικο-)θρησκευτικά» και σε «πατριωτικά». Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε σε δύο ακόμη σημαντικές κατηγορίες, με την πρώτη να είναι τα σύγχρονα(κυρίως δημιουργημένα μετά τον 07/’15) «αντιμνημονιακά».

Αυτά τα κινήματα μοιάζουν να έχουν ως προμετωπίδα τους ωραίους πατριωτικούς στίχους του μεγάλου ποιητή της πρώτης Ρωμαντικής «Σχολής των Αθηνών» Α. Ρ. Ραγκαβή:

«Ψυχάς γενναίας θλίβει
Η άλυσος η ξένη
Και όστις την συντρίβει
Ή ευγενώς πεθαίνει,
ή ένδοξα νικά.»
(«Ωδή προς τον ποιητήν Αθανάσιον Χριστόπουλον
κατά την εις Ελλάδα άφιξίν του»
, στρ. 3)

Έτσι, τα ρεύματα αυτά προβάλλουν ένα έντονο πατριωτικό στοιχείο, το οποίο –πολύ σωστά- συνδυάζουν και με τα κοινωνικά δίκαια των λαϊκότερων τάξεων της χώρας μας. Το πατριωτικό στοιχείο αφορά την αντίσταση σε κάθε είδος Μνημονίου, δηλαδή προγράμματος το οποίο δεν επιλέχθηκε με δημοκρατικές διαδικασίες από το ελληνικό έθνος, αλλά επιβλήθηκε, λιγότερο ή περισσότερο, ως «το του κρείττονος ξυμφέρον» που βαπτίστηκε από την (κρείττονα) γερμανοκρατούμενη Ευρώπη «δίκαιο».

Στο λόγο των ρευμάτων αυτών παρατηρείται η έντονη καταγγελτικότητα, η οποία και επιδιώκεται να τεκμηριώσει, εξ αντιθέτου, την εναλλακτική πορεία η οποία προβάλλεται. Πιο συγκεκριμένα, τα σημερινά συγκυβερνώντα κόμματα, τα οποία αναδείχθηκαν στις εκλογές του 01/’15 ως καθαρώς αντιμνημονιακά, θεωρούνται ότι ολωσδιόλου, θεληματικά, και ενώ υπήρχε ορατή και βιώσιμη πρόταση στα πλαίσια της δημοκρατικά εκφρασμένης θέλησης του ελληνικού λαού, πρόδωσαν τις αρχές τους και πέρασαν, έτσι, στο αντίπαλο στρατόπεδο, αντιστρέφοντας το αποτέλεσμα του Δημοψηφίσματος της 5ης Ιουλίου ‘15.

Επιστρέφοντας στον Ραγκαβή, γράφει σε άλλο σημείο του έργου του:
«Ωσάν υπομισθίους σου να είχες τους αιώνας
Ω οδοιπόρ’ εφήμερε! Υψώνεις με αγώνας
Λαμπράς ονειροπόλεις.
Αλλ’ εις του νέου κόσμου σου την ογκουμένην πλάσιν,
Απρόβλεπτε δημιουργέ! Ως μόνην έχεις βάσιν
Το Αν, και τούτο μόλις».
(«Τα Μνήματα», στρ. 14)
Έτσι, φαίνεται ότι τα συγκεκριμένα ρεύματα βασίζονται υπερβολικά στον αρνητικό λόγο, δηλαδή σε μια εμφατική καταγγελιολογία, ενώ θα μπορούσαν (και θα έπρεπε) να υπογραμμίσουν το υψηλότερο ήθος της πρότασης που κομίζουν, καταγράφοντας συνάμα σε κάθε περίπτωση τα αναμενόμενα οφέλη όπως και τις αναμενόμενες ζημίες. Αυτό αναμφίβολα θα έθετε ένα υψηλότερο και μάλιστα υποδειγματικό μέτρο για το πολιτικό ήθος στην πολιτική «κονίστρα».

Δεύτερο είδος ρευμάτων στο οποίο θα αναφερθούμε σε αυτό το άρθρο είναι τα ρεύματα εκείνα τα οποία βρίσκονται «εντός, εκτός και επί τα αυτά μέρη» όσον αφορά το ζήτημα της συνέχισης της μνημονιακής οδού ή της χάραξης μιας –με πολύ υψηλό, αν χρειαστεί, κόστος- νέας γραμμής και μιας νέας σελίδας στην πολιτική ιστορία. Άλλες από αυτές τις κινήσεις προσδίδουν ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτική ηθική, την ανυστεροβουλία του πολιτικού προσωπικού, τον εκσυγχρονισμό της διοίκησης και της κρατικής μηχανής, την αύξηση της παραγωγικότητας με σύγχρονες μεθόδους management. Άλλες έχουν μία πιο sui generis, ιδιόμορφη φυσιογνωμία για τη σύγχρονη εποχή.
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ένα δίκαιο στις κινήσεις αυτές καταρχάς, εφόσον το ζήτημα των Μνημονίων, όσο και αν είναι στο παρόν «κυριαρχική αντίθεση», με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο δεν θα είναι σε μεσομακροπρόθεσμο επίπεδο. Ταυτόχρονα, όμως ως εμφανώς κυρίαρχο κοινωνικοοικονομικό όπως και εθνικό ζήτημα του καιρού μας, χρειάζεται μια υπεύθυνη και σοβαρή τοποθέτηση, η οποία να λαμβάνεται υπόψη σε όλες τις μορφές του πολιτικού λόγου των κινήσεων αυτών.

Advertisements

Ετικέτες: , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: