Ακύλας και Πρίσκιλλα, Υάκινθος και Βαλεντίνος

by

5 μέρες πριν κυκλοφορήσει το τεύχος της «Χριστιανικής» που κρατάτε στα χέρια σας ήταν η κοσμική γιορτή του αγίου Βαλεντίνου, της «γιορτής των ερωτευμένων», όπως λέγεται συνήθως. Αναμφίβολα η γιορτή αυτή έχει έντονα εμπορικοποιηθεί, δηλαδή έχει μετατραπεί σε μια αφορμή για κίνηση της αγοράς των ανθοπωλείων, των κοσμηματοπωλείων και των αρτοζαχαροπλαστείων. Ο άγιος Βαλεντίνος της Ρώμης ωστόσο για την Ορθόδοξη Εκκλησία υπήρξε απολύτως, έζησε και μαρτύρησε τον 3ο αιώνα μετά Χριστόν, συγκεκριμένα το έτος 268 ή 269. Συνήθως ωστόσο στην Ανατολική παράδοση, η μνήμη του είναι στις 6 Ιουλίου.

Σύμφωνα με την εξαιρετική αγγλόφωνη ορθόδοξη σελίδα –ανάλογη της οποίας δεν ξέρω αν υπάρχει στα ελληνικά- In Communion, η αγιογραφική παράδοση μας λέει πως ο άγιος Βαλεντίνος ήταν ένας ιερέας, o οποίος ήταν φημισμένος για το έλεός του προς όσους βρίσκονται σε ανάγκη, σε όσους υποφέρουν και προς τους φτωχούς.

Παραταύτα, και η σύνδεσή του προς τον ρομαντικό έρωτα αλλά και το γάμο είναι επίσης υπαρκτή. Ειδικότερα, ο άγιος Βαλεντίνος της Ρώμης έδρασε κατά τη βασιλεία του Αυτοκράτορα Κλαυδίου του 2ου, ο οποίος είχε απαγορεύσει το γάμο στους νέους το γάμο πριν να υπηρετήσουν υποχρεωτικά στο στρατό. Μάλιστα, ο Αυτοκράτορας είχε έλλειψη από στρατιώτες, κάτι που δυσχέραινε τις πολεμικές του προσπάθειες.

Ωστόσο, ο άγιος Βαλεντίνος αψηφούσε τις βουλές του τότε Imperium Romanum και αθετώντας τη σχετική νομοθεσία είχε ξεκινήσει να παντρεύει ζευγάρια Χριστιανών στα κρυφά. Επειδή στους νεόνυμφους ήταν επιτρεπτό να μην υπηρετούν στο στρατό, οι ενέργειες του αγίου υπόσκαπταν την πολεμική προσπάθεια του αυτοκράτορα. Ήταν για αυτούς τους λόγους –δηλαδή στασιασμό κατά της αρχής και προδοσία- που ο άγιος Βαλεντίνος εκτελέστηκε από τον Κλαύδιο. Οι ενέργειες του αγίου Βαλεντίνου μοιάζουν με αυτές του φραγκισκανού μοναχού π. Λαυρέντιου στο θεατρικό έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ (1594-1595), ο οποίος βοηθάει το ζευγάρι να παντρευτεί κρυφά και παρά τη θέληση των δύο οικογενειών που βρίσκονται σε βεντέτα και επίσης βοηθάει στην απόδραση του Ρωμαίου και τη «νεκροφάνεια» της Ιουλιέτας.

Είναι αλήθεια πως στην Ελλάδα –και αποκλειστικά στην Ελλάδα- ορισμένες θρησκευτικές κινήσεις επηρέασαν σε παλαιότερη εποχή τις ελλαδικές τοπικές εκκλησιαστικές αρχές να θεωρήσουν την ερωτική αγάπη και το γάμο ως ένα μέσο προς την τεκνοποίηση και την επίλυση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας, αντιγράφοντας, όπως γράφει ο π. John Meyendorff στο βιβλίο του «Ο ορθόδοξος γάμος», τις πεπλανημένες απόψεις του Βατικανού και του Πάπα Παύλου του Στ’. Πρόκειται άλλωστε για τις ίδιες κινήσεις που απέρριπταν τον μοναχισμό, ως ελεύθερη επιλογή. Με μεγάλη σοβαρότητα ωστόσο ασχολήθηκε με αυτά τα θέματα ο μεγάλος ερευνητής θεολόγος Νικόλαος Μπουγάτσος. Ο Ι. Μ. Χατζηφώτης, ο οποίος ήταν ρέκτης και εξαιρετικά μελετημένος σε πληθώρα θεμάτων, επικαλείται τις σχετικές μελέτες του Μπουγάτσου στο βιβλίο του «Ορθοδοξία και λαϊκές δοξασίες», ώστε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Είναι γνωστό πως και ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος κατά τη διάρκεια της αρχιερατείας του είχε προτείνει την καθιέρωση της ημέρας μνήμης των Αγίων Ακύλα και Πρίσκιλλας (13/02) ως «εκκλησιαστικής μέρας των ερωτευμένων», κάτι στο οποίο αναφέρεται και ο αείμνηστος Χατζηφώτης, ο οποίος μνημονεύει πάντως και τη γιορτή του αγίου Υακίνθου.

Αυτό πάντως που έχει σημασία κυρίως, είτε καθιερωθεί τέτοια μέρα κάποια στιγμή είτε όχι από τις εκκλησιαστικές μας αρχές, είναι η απόδοση τιμής παρόμοιας με αυτή που αποδίδει ένας κατεξοχήν Ορθόδοξος άγιος, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο οποίος γράφει χαρακτηριστικά, σχετικά με αυτό το «μέγα μυστήριο»: «δεν είναι αυτό ανθρώπινο, αλλά ο Θεός τους έρωτες αυτούς εγκατέσπειρε».

Σημ.: Αναδημοσίευση από τη στήλη «Φιλαλήθειες» της εφ. «Χριστιανική»

Ετικέτες: , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.


Αρέσει σε %d bloggers: