Πώς φτάσαμε στη Χρυσή Αυγή

by

haΤην ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, πρόκειται να εκδοθεί, δηλαδή επιμετρηθεί η τελική ποινή για τα μέλη της Χρυσής Αυγής. Η εισαγγελέας έχει ήδη προτείνει κάθειρξη 13 ετών για την ηγετική ομάδα της οργάνωσης και ισόβια κάθειρξη για το δολοφόνο του Παύλου Φύσσα Γιώργο Ρουπακιά.

«Κάθε επανάσταση [πετυχημένη] είναι ένα κλώτσημα σε μια σάπια πόρτα», έγραφε αποφθεγματικά και ο μεγάλος Αμερικανός οικονομολόγος Τζον Κέννεθ Γκάλμπρεϊθ, σε μια περιοδολόγηση της (οικονομικής) ιστορίας του κόσμου («Η εποχή της αβεβαιότητας»). Η Χρυσή Αυγή ήδη ήταν ένα ξεδοντιασμένο θηρίο, εφόσον έμεινε εκτός Βουλής στις εκλογές του 2019 (με ποσοστό 2,93%), είχε χάσει το πρωτοπαλίκαρό της που έφτιαξε δικό του κόμμα («Εγώ δε θα γίνω Αλαβάνος», είχε δηλώσει και ο ισόβιος φύρερ κ. Μιχαλολιάκος), ενώ το μετεκλογικό σποτ με τα εναπομείναντα μέλη θύμιζε τις τελευταίες μέρες του Καντάφι πριν βομβαρδιστεί με την αυτοκινητοπομπή στη Σύρτη από τους εξτρεμιστές. Ωστόσο, το γεγονός είναι σημαντικό. Υπάρχει καταδίκη μιας οργάνωσης που, ενώ πρόβαλλε ένα λόγο αντισυστημικό (και για αυτό ψηφίστηκε ασφαλώς από πολλούς μη-νεοναζιστές) βασίστηκε στον κοινωνικό δαρβινισμό, σε ψευδείς επιστημονικές θεωρίες (βιολογία, φυσιολογία, ανθρωπολογία) και στη λογική του μίσους, του σαδισμού και της αιματοχυσίας.

Ωστόσο, αυτό δεν ξεπλένει τις «συστημικές δυνάμεις» από τις ευθύνες τους. Η νεοφιλελεύθερη ειδικά δεξιά έχει φιλοσοφικές αρχές παρόμοιες: τα «σκουπίδια» αυτή τη φορά δεν είναι οι Εβραίοι, οι ομοφυλόφιλοι, οι ανάπηροι, αλλά οι φτωχοί, οι αποτυχημένοι και παρίες του αστικού-κεφαλαιοκρατικού συστήματος. Όπως τραγουδούσε ο εμβληματικός μαύρος ράπερ Ice-T σε ένα πρόσφατο τραγούδι του για το ρατσισμό, «όταν μιλάμε για τους φτωχούς, καμιά ζωή δε μετράει».

Τίθεται όμως και το ερώτημα πώς ένα τέτοιο εξτρεμιστικού χαρακτήρα κίνημα, με σαφείς τις ρίζες στο φασισμό και το ναζισμό του Μεσοπολέμου (σπονδές στο Μουσολίνι, σβάστικες, SS, «αίμα και τιμή», όλα δείχνουν εκεί) γιγαντώθηκε. Εδώ θα πρέπει να πάμε πίσω περίπου 20 χρόνια. Όσοι παρακολουθούσαν την κίνηση των ιδεών εκείνα τα χρόνια, είχαν διαπιστώσει ένα πληθωρισμό από έντυπα «αρχαιογνωσίας», αρχαιολατρικού, μερικές φορές και ανοιχτά «αρχαιόθρησκου» περιεχομένου. Επίσης, εκδόσεις, τηλεοπτικές εκπομπές, επετειακές εκδηλώσεις. Ο κόσμος που επηρεάστηκε από όλα αυτά είναι προφανώς ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Άλλοτε θετικά, άλλοτε αρνητικά και άλλοτε πολύ αρνητικά. Οι κινήσεις αυτές διακρίνονταν σε επιμέρους κατηγορίες: υπήρχαν οι κατεξοχήν δεξιοί και ακροδεξιοί και υπήρχαν και οι αριστεροί ή αριστερίζοντες. Επίσης, άλλοι άφηναν ένα περιθώριο για κάποιου τύπου χριστιανισμό (ο θεωρητικός κ. Γεωργαλάς έκανε λόγο π.χ. για «αποϊουδαϊσμό της Ορθοδοξίας», θεωρώντας την ως την «ελληνικώτερη μορφή του χριστιανισμού»), ενώ άλλοι απέρριπταν το χριστιανισμό ως ανθελληνικό, κόβοντας και ράβοντας διάφορα αποσπάσματα από τους κορυφαίους «ανθέλληνες Πατέρες» ώστε να λένε αυτό που θέλουν οι ίδιοι, επινοώντας άλλα και γενικά επαναφέροντας τη στάση νεοπλατωνιστών και άλλων αυλικών φιλοσόφων της μ.Χ. Ρώμης, που έφτασαν να συκοφαντήσουν τους Χριστιανούς της εποχής τους μέχρι και για… «θυέστεια δείπνα» (κανιβαλισμούς).
Αυτές οι κινήσεις είχαν εκλεκτικές συγγένειες και με θεωρητικούς του ναζισμού. Με τον Χίμλερ, που ήταν παγανιστής, με τον Άλφρεντ Ρόζενμπεργκ, που έκανε λόγο στο βιβλίο του «Ο μύθος του 20ου αιώνος» για «εβραιοχριστιανισμό». Ο ίδιος ο Χίτλερ εφάρμοζε μια πολιτική κρυφού διωγμού και προσεταιρισμού, διακηρύσσοντας πως το κόμμα του προωθεί την ιδέα ενός «θετικού χριστιανισμού», που φυσικά ήταν μια φοβερή παραμόρφωση του αυθεντικού χριστιανισμού όπου και ήθελε δολίως να στρέψει τους πιστούς Χριστιανούς.

Με τα παραπάνω, δεν καλύπτεται παρά ένα μόνο μέρος της σχετικής ιδεολογικής ζύμωσης, οπότε θα επανέλθουμε συν Θεώ σε επόμενο άρθρο της στήλης…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.


Αρέσει σε %d bloggers: