Διαδηλώσεις ποικίλες και καταλήψεις

by

Εδώ και κάποιο διάστημα, υπάρχει μια αναζωπύρωση των μαθητικών καταλήψεων, οι οποίες αυτή τη φορά γίνονται για το ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων, έχουν αναφορές αντικυβερνητικές και εθνικών ηρώων όπως του «πρωτομάρτυρα του Μακεδονικού Αγώνα» Παύλου Μελά. Οι καταλήψεις αυτές καλούν σε διαδήλωση πανελλαδικού χαρακτήρα για σήμερα Πέμπτη 29/11. Πρόκειται για ένα σύνθετο φαινόμενο, κάποιες πτυχές του οποίου είναι οι ακόλουθες:

1)Ορισμένες δυνάμεις με ένα τρόπο που είναι «διανοητικά ανέντιμος» άκριτα και αβασάνιστα εκχωρούν όλες τις εν λόγω καταλήψεις στον εθνικιστικό χώρο ή τον φασιστικό χώρο, την Άκρα Δεξιά ή τη Χρυσή Αυγή, υποδεικνύοντας μεταξύ των άλλων ότι δεν έχουν ακολουθηθεί δημοκρατικές διαδικασίες για να αποφασιστούν, άρα δεν εκπροσωπούν όντως τα σχολεία αυτά που έχουν κλείσει, αλλά είναι υποκινούμενες.

2)Δεν είναι δυνατό κανείς να αγνοήσει ένα μεγάλο μέρος συνθημάτων τα οποία αναρτώνται, εμφανίζονται κ.λπ. και τα οποία είναι όχι μόνο εντελώς προβληματικά αλλά και όντως πληρούν τα κριτήρια κατάταξης στην άκρα δεξιά, όπως αυτό του 1ου ΓΕΛ και 2ου ΕΠΑΛ Σταυρούπολης: «Η δημοκρατία πούλησε τη Μακεδονία».

3)Οι μαθητικές καταλήψεις –σωστά κατά τη γνώμη της στήλης- έχουν αποποινικοποιηθεί, αν και αυτό αποβαίνει δυσμενές για την επιδραστικότητά τους στην κοινωνία. Παράλληλα, η κατάληψη ενός χώρου (σχολείου, πανεπιστημίου, εργοστασίου) είναι ένα έσχατο μέσο διαμαρτυρίας, όταν τα άλλα έχουν αποτύχει, για ένα δίκαιο (και επιτακτικό) αίτημα.

4)Είναι χαρακτηριστική η αποστροφή ανθρώπων του συντηρητικού και υπερσυντηρητικού ιδιαίτερα χώρου στους συμμετέχοντες σε τέτοιες κινητοποιήσεις, που αποκαλούν «καταληψίες», αν όχι «λουφαδόρους», εχθρούς της «αριστείας» και τα συναφή. Παράλληλα, βλέπουμε την ανεξήγητη για αυτές τις γενικεύσεις στάση τους έναντι των συγκεκριμένων κινητοποιήσεων, τις οποίες βλέπουν εφόσον κάνουν λόγο περί «εθνικών θεμάτων» θετικά. Σε κάθε περίπτωση, ένα τέτοιο μέσο πρέπει πάντοτε να θεωρείται μέσα από το πρίσμα της «ακραιφνούς» αγωνιστικότητας ως εκδήλωσή της. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης του ήταν στον αγώνα των φοιτητών της θεολογικής το έτος 1962, όταν πραγματοποιήθηκαν επτάμηνες καταλήψεις των σχολών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Αρκετά από τα αιτήματα του κινήματος αυτού συνέπιπταν με αυτά του ευρύτερου φοιτητικού κινήματος (πολιτική δημοκρατία, άσυλο, «προίκα στην παιδεία» κ.ά.) 61-63 αλλά είχε την ιδιομορφία ότι αγωνιζόταν έναντι ενός δεξιού αστικού εκσυγχρονισμού που εξέφραζε τότε ο Καραμανλής της ΕΡΕ που προέτασσε την τεχνοκρατική μόρφωση έναντι της θεολογικής.

5)Παρατηρήθηκαν ταυτόχρονα καλέσματα σε αντισυγκεντρώσεις, τα οποία αφού πρώτα συγκαταριθμήσουν όλους τους μαθητές διαδηλωτές γυμνασίων και λυκείων στους εθνοφασίστες, καλούν σε απάλειψη της δημόσιας παρουσίας τους. Είναι βέβαιο ότι η βία στην οποία καλούνται οι «αντιδιαδηλωτές» θυμίζει την περίπτωση του αναρχοσυνδικαλιστή Σορέλ (+1922), ο οποίος πέρασε από τον αναρχοσυνδικαλiσμό και τον μαρξισμό στον προδρομικό φασισμό. Η βία δικαιολογείται τότε μόνο όταν όντως φασιστικά στοιχεία την εκδηλώσουν τα ίδια έναντι αντιπάλων τους.

Αυτές τις μέρες επίσης συμπληρώνονται δέκα χρόνια από την ιδιότυπη εξέγερση της 6ης Δεκεμβρίου λόγω της στυγνής δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Οι διαδηλώσεις που ακολούθησαν τη δολοφονία αυτή εκδήλωσαν την αποστροφή των τότε μαθητών αλλά και λοιπών διαδηλωτών έναντι της τυραννικού χαρακτήρα κατάχρησης εξουσίας, την εύνοια απέναντι στην επαναστατικότητα της νεολαίας και πρόταξαν την ανθρώπινη ζωή έναντι των υλικών ζημιών. Ταυτόχρονα, όμως, χαρακτηρίστηκαν εν μέρει και από μία τάση αντεκδίκησης και τυφλής καταστροφής, η οποία δεν μπορεί να αγνοηθεί. Δεν μπορεί ο νέος κόσμος να γεννηθεί από τα κουρέλια και από την κακία του παλιού. Αντιθέτως, μπορεί να γεννηθεί μόνο από ανθρώπους και με ανθρώπους που θα φέρουν ένα νέο πνεύμα δημιουργίας που θα διαφέρει ριζικά από αυτό.

Ετικέτες: , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Αρέσει σε %d bloggers: