Βορειοηπειρωτικά

by

Η πολύ γνωστή πια υπόθεση του φόνου του νέου ελληνικής καταγωγής Βορειοηπειρώτη Κωνσταντίνου Κατσίφα είναι μια υπόθεση εν εξελίξει, με πολλές πτυχές που ακόμη δεν έχουν ξεδιαλυθεί.

Αυτό στο οποίο ως τώρα συγκλίνουν οι πιο αξιόπιστες μαρτυρίες είναι ότι προκλήθηκε κάποια διένεξη του εκλιπόντα με την αλβανική αστυνομία για την υποστολή ή έπαρση κάποιας ελληνικής σημαίας στο χωριό «Βουλιαράτες» ανήμερα της καθιερωμένης εθνικής γιορτής(28/10).

Ο ίδιος ο φονευθείς φαίνεται ότι διαπνεόταν από πατριωτικές αλλά σε μεγάλο βαθμό και υπερπατριωτικές απόψεις και, βρισκόμενος σε ένα περιβάλλον το οποίο είναι εν πολλοίς μη-φιλικό έως και εχθρικό έναντι της έκφρασης μιας διακριτής εθνικής ταυτότητας και σε ένα κράτος το οποίο ευθύνεται για εξακολουθητικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων της ελληνικής μειονότητας, μέσα σε μια έξαψη της στιγμής, αποφάσισε να πάρει κάποιο όπλο και να προχωρήσει σε ένοπλη σύρραξη, μόνος, έναντι ειδικών σωμάτων της αλβανικής αστυνομίας.

Ένα σημείο που πρέπει να τονιστεί είναι ακριβώς ότι ο υπερπατριωτισμός που αναπτύσσεται σε συγκεκριμένες καταστάσεις είναι αμυντικός και πρέπει να κρίνεται έτσι. Όπως έγραφε ο Μάρει Μπούκτσιν, πατέρας της κοινωνικής οικολογίας και της αυτονομίας:
«Ωστόσο, ο Μπακούνιν επίσης διακήρυξε ότι η εθνικότητα ‘είναι ένα ιστορικό, τοπικό γεγονός, το οποίο, όπως όλα τα πραγματικά και μη-βλαπτικά γεγονότα, έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει γενική αποδοχή’.
Όχι μόνο αυτό, αλλά αυτό είναι ένα ‘φυσικό γεγονός’ που αξίζει ‘σεβασμό’.
Ίσως ήταν οι ρητορικές του τάσεις που τον οδήγησαν να κηρύξει τον εαυτό του ‘πάντοτε ειλικρινά τον πατριώτη όλων των καταπιεσμένων πατρίδων’. Αλλά επιχειρηματολόγησε ότι το δικαίωμα κάθε εθνικότητα ‘να ζήσει σύμφωνα με το δικό της χαρακτήρα’ πρέπει να γίνει σεβαστό, αφού αυτό το ‘δικαίωμα’ είναι ‘απλώς το επακόλουθο της γενικής αρχής της ελευθερίας'».

(Μάρει Μπούκτσιν, «Ο εθνικισμός και το εθνικό ζήτημα»)
Η εθνοτική καταπίεση είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που ζητεί επίλυση, ειδικά όταν μιλάμε για μειονότητες τόσο ιστορικές.

Δεύτερον, ο τρόπος επίλυσης των διαφορών δεν είναι ο ένοπλος. Έχει τονιστεί και στο παρελθόν ότι μεταξύ των δύο χωρών δεν έχουν υπάρξει ποτέ ένοπλες διαμάχες και αυτό είναι ένα εξαιρετικά ευτυχές προηγούμενο. Η συγκεκριμένη πρακτική εξάλλου εγγράφεται και στις καλύτερες βυζαντινές όσο και σλαβικές ορθόδοξες παραδόσεις : δηλαδή η αντιμετώπιση και λύση των ζητημάτων μακράν της οδού της ένοπλης σύγκρουσης και της πολεμικής σύρραξης.
Ταυτόχρονα, είναι γεγονός ότι όσο δεν προωθούνται και ικανοποιούνται τα δίκαια αιτήματα της εκεί κοινότητας, τόσο ο κίνδυνος της βίαιης διεκδίκησης αυξάνει.
Υπάρχουν ελληνικές εθνικιστικές οργανώσεις που μέσω της ένοπλης επανάστασης προτάσσουν την «απελευθέρωση» της Βορείου Ηπείρου και την ένωση με την Ελλάδα. Ο ίδιος αν και φαίνεται ότι δεν προσέκειτο ανοιχτά σε τέτοιες οργανώσεις, αν και κήρυττε ανοιχτά τον δεύτερο στόχο.

Τρίτον, αν δούμε την υπόθεση από την πλευρά ότι οι αλβανικές αρχές ειχαν να αντιμετωπίσουν έναν ένοπλο ο οποίος απειλούσε με χρήση βίας ή πρώτος την χρησιμοποίησε, και πάλι δεν είναι εύλογο ότι για την εξουδετέρωση ενός μόνο ανθρώπου χρειάστηκε απαρέγκλιτα η θανάτωσή του.

Η όλη υπόθεση του Κωνσταντίνου Κατσίφα θύμησε σε πολλούς την υπόθεση της δολοφονίας του Αριστοτέλη Γκούμα (Χειμάρρα, 12/08/2010), όπως είχε εκτελεστεί από φανατικούς Αλβανούς υπερεθνικιστές. Ο Γκούμας, 37 ετών τότε μόλις, είχε προκληθεί επανειλημμένα από τα συγκεκριμένα πρόσωπα. Αν και ορισμένα αλβανικά μέσα χαρακτήρισαν το γεγονός ως διαμάχη μεταξύ οδηγών αυτοκινήτων, ο πρωθυπουργός Μπερίσα χαρακτήρισε την πράξη των Αλβανών εθνικιστών «ενέργεια ακραίου και τυφλού φανατισμού».
Και στις δύο περιπτώσεις, προκύπτει το ίδιο επιμύθιο: δικαιοσύνη στις διακρατικές σχέσεις, περιορισμός του κακού των φανατικών, σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή.

Ετικέτες: , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Αρέσει σε %d bloggers: