Περιστατικό Ιμίων

by

Στις 12 του τρέχοντος μήνα, περί τις 11.30 το βράδυ, συνέβη κάποιο περιστατικό γύρω από τη βραχονησίδα Ίμια μεταξύ των ελληνικών αρχών του λιμενικού (συγκεκριμένα, του πλοίου υπό το όνομα «Γαύδος») και πλοίου της τουρκικής ακτοφυλακής. Το πλοίο «Γαύδος» εκτελούσε βάσει της ανακοίνωσης του Λιμενικού «διατεταγμένη περιπολία στην περιοχή».

Ο καπετάνιος του πλοίου του Λιμενικού, όπως φαίνεται και από τα σχετικά βίντεο που έχουν δημοσιευτεί στο Διαδίκτυο, πραγματοποίησε τελευταία στιγμή κάποιο ελιγμό ο οποίος αποσόβησε πολύ χειρότερες ζημίες ή ακόμη και ανθρώπινες απώλειες.

Γενικότερα, τα Ίμια όπως και άλλες βραχονησίδες, έχουν αμφισβητηθεί ως προς την κυριότητά τους από παράγοντες της τουρκικής κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, φαίνεται πως το νομικό τους status (ελληνική κυριότητα) δεν επιδέχεται αμφισβήτησης, με βάση τη Συνθήκη της Λωζάνης της 24ης Ιουλίου του 1923.

Παρ’όλ’αυτά όμως, τουρκικοί παράγοντες πλην του ότι αμφισβητούν το καθεστώς των Ιμίων και άλλων βράχων ή βραχονησίδων, επιχειρούν να δημιουργήσουν μια κατάσταση όπου τα Ίμια εκ των πραγμάτων είναι σαν να αμφισβητούνται και να μην είναι εφικτή η άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων από πλευράς της Ελλάδας. Έτσι, τουρκικοί σχηματισμοί και παράγοντες προσπαθούν ώστε να υπάρχει κάποιου είδους ισορροπία ή ακόμη και υπεροχή δυνάμεων στην περιοχή.

Όσον αφορά το ίδιο το προ ημερών περιστατικό, έχει δοθεί σειρά ερμηνειών και εξηγήσεων οι οποίες συχνά παρουσιάζουν αντιφάσεις μεταξύ τους. Έτσι, κατά μία ερμηνεία, το γεγονός αποδίδεται στην πάγια στρατηγική της ίδιας της πολιτικής ηγεσίας της Τουρκίας (πρόεδρος Ερντογάν) να αμφισβητεί το καθεστώς ελληνικής κυριότητας βραχονησίδων. Κατά μια παρόμοια άλλωστε άποψη, το τουρκικό κράτος μπόρεσε να κερδίσει αρκετά από το ίδιο το γεγονός, εφόσον ενίσχυσε τη de facto «συγκυριαρχία» των Ιμίων.

Κατά μια δεύτερη άποψη, το γεγονός αυτό σχετίζεται ασφαλώς με τις πάγιες τάσεις προκλήσεων και αμφισβητήσεων, αλλά δεν ήταν κάτι προσχεδιασμένο. Αντίθετα, είχε να κάνει με τον «υπερβολικό ζήλο» του καπετάνιου του συγκεκριμένου πλοίου της τουρκικής ακτοφυλακής, ο οποίος έτσι επιδείκνυε την πειθαρχία του στα κελεύσματα της στρατηγικής της τουρκικής πολιτικής ηγεσίας. Σε αυτό το σημείο, άλλωστε δεν πρέπει να ξεχάσουμε και την απόπειρα πραξικοπήματος που διενεργήθηκε στην Τουρκία στις 15 Ιουλίου 2016. Από το χρονικό σημείο εκείνο και έπειτα, όλα σχεδόν τα πρόσωπα των στρατιωτικών και άλλων αρχών βρέθηκαν υπό αμφισβήτηση, σε ό,τι αφορά την πειθάρχησή τους στον πρόεδρο Ερντογάν. Υπενθυμίζεται ότι από το προσωπικό των Ενόπλεων Δυνάμεων της Τουρκίας, μέσα σε ένα χρόνο από την απόπειρα, 7.655 μέλη αποτάχθηκαν, ενώ σε 786 διακόπηκε η εργασιακή τους σχέση.

Το τελευταίο ζήτημα και ίσως το πιο σημαντικό είναι ποια είναι η δέουσα στάση απέναντι σε μια τέτοια πρόκληση. Στην προκειμένη περίπτωση, το προσωπικό του Λιμενικού αντέδρασε πολύ ψύχραιμα και χωρίς να ανταποδώσει την εχθρική ενέργεια. Εάν θα μπορούσαμε να διατυπώσουμε ένα διττό άξονα προσανατολισμού για το μέλλον, θα ήταν ο εξής:

Α)αφοσίωση στην υπόθεση της ειρήνης, αποφυγή, ιδιαίτερα χωρίς λόγο, διενέξεων,

Β)αποφυγή απώλειας κυριαρχικών και συναφών δικαιωμάτων της Χώρας.

Έτσι, σε κάθε σχετική περίπτωση, αυτό που θα περίμενε κανείς είναι να μην επιτραπεί σε τουρκικές δυνάμεις να δημιουργήσουν ένα καθεστώς de facto αμφισβήτησης ή τρόπον τινά «συγκυριότητας». Ταυτόχρονα να μη δίνεται συνέχεια, ειδικά με σκοπούς ανταπόδοσης, σε ανούσια περιστατικά και ενέργειες.

Ετικέτες: , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Αρέσει σε %d bloggers: