Το νέο πρόγραμμα σπουδών των «Θρησκευτικών», η γνώση και η πίστη

by

%ce%b8%cf%81%ce%b7%cf%83%ce%ba%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%acΤο νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Θρησκευτικών δίνει μεγαλύτερη έμφαση σε μια σφαιρικότερη γνώση των μεγάλων παγκόσμιων θρησκευμάτων καθώς και του χριστιανισμού, τείνει δηλαδή σε μια θρησκειολογική προσέγγιση, αλλά με έμφαση σε γνώσεις περί της ορθόδοξης πίστης και κουλτούρας. Αντιθέτως, το υπάρχον, με αναφορές στα μεγάλα θρησκεύματα μόνο στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, φαίνεται ότι εν πολλοίς απευθύνεται σε παιδιά που θα ήθελαν να μάθουν περί της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης τους το δυνατόν περισσότερα: λειτουργιολογία, ηθική, θεολογία κ.ά.  Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, που εφαρμόζεται ανά την επικράτεια με την έναρξη του σχολικού έτους, φαίνεται ότι κυοφορήθηκε εδώ και τέσσερα τουλάχιστον χρόνια, εγκρίθηκε από τους Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων των μνημονιακών κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κκ. Διαμαντοπούλου και Αρβανιτόπουλο, και επιπλέον εφαρμόστηκε πιλοτικά επί των ημερών τους.
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων(ΠΕΘ), μία από τις δύο μεγάλες συνδικαλιστικές θεολογικές ενώσεις, χαρακτήρισε σε κείμενο που εξέδωσε το νέο πρόγραμμα «αντισυνταγματικό», «αντιπαιδαγωγικό» και «αντορθόδοξο», ενώ θεωρεί ότι «επιβλήθηκε βεβιασμένα» και ότι «επιφέρει την «άλωση της Ορθόδοξης Παιδείας».

Ο αρχιεπίσκοπος δήλωσε επιπλέον μετά από συνάντησή του με τους εκπροσώπους της ένωσης αυτής(20/09) σχετικά ότι πρόκειται για «απαράδεκτα και επικίνδυνα πράγματα». Βέβαια εδώ τίθεται το ερώτημα ποια ήταν η στάση όλων αυτών των «αγωνιούντων» θεολόγων, όταν επρόκειτο να νομοθετηθεί και εφαρμοστεί η με κριτήρια κόστους-οφέλους (δηλ. «απορροφητικότητας» από την εγχώρια αγορά εργασίας) αποτίμηση των σχολών και ανάλογη κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης, όταν ο θεολογικός κλάδος προ κρίσης είχε επαγγελματική αποκατάσταση περί το 10%. Μήπως ήταν απαγορευμένη επί Ν.Δ. η κριτική;

Το πρόβλημα του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι περιπλοκότατο. Δεδομένου ότι «ο χριστιανισμός είναι κατεξοχήν αντιθρησκεία»(π. Λαυρέντιος Γκεμερέυ), θα έπρεπε πρώτα-πρώτα να αποκτήσει μια αξιοπρεπέστερη ονομασία. Δεύτερον, τίθεται το ζήτημα ποια η σχέση γνώσης και πίστης. Για το θέμα αυτό, ο άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως είχε γράψει ότι εκ της γνώσεως (των θείων λόγων), γεννάται η πίστη, δηλαδή εκ της αναγνώσεως ή ακροάσεως θεόπνευστων λόγων μπορεί να γεννηθεί η πίστη, που είναι άλλωστε καρπός της Χάριτος. Επομένως, θα περιμέναμε από την ανάγνωση του Κορανίου, των Βεδών, των γραπτών του Ζεν Βουδισμού και της Χριστιανικής Αγίας Γραφής, των Λειτουργικών Κειμένων ή των Πατέρων της Εκκλησίας να έχουμε, σε μια καλοπροαίρετη ψυχή, ένα σαφώς διαφορετικό αποτέλεσμα.

Τρίτο ζήτημα που τίθεται είναι ποια είναι η αναμενόμενη επίδραση στην ψυχή ενός ανθρώπου μιας θρησκευτικής ή ηθικοφιλοσοφικής διδασκαλίας αντίθετης από αυτήν που γνωρίζουμε ως αληθινή. Ο Μέγας Βασίλειος για τα (βρίθοντα θρησκευτικών, παγανιστικών αναφορών της εποχής ή άλλων δοξασιών που έχουν καταδικαστεί εκκλησιαστικά, όπως οι πλατωνικές Ιδέες) αρχαιοελληνικά κείμενα έλεγε: «Εάν λοιπόν υπάρχει κάποια σχέση ομοιότητας μεταξύ των λόγων αυτών(των εθνικών συγγραφέων και της Αγίας Γραφής), θα μας ήταν χρήσιμη η γνώση και των δύο. Και στην αντίθετη περίπτωση όμως η παράλληλη και συγκριτική γνώση της διαφοράς τους δεν είναι ασφαλώς μικρή ωφέλεια για την αναγνώριση μετά βεβαιότητος (και πεποιθήσεως) την καλύτερης (και ανώτερης απ’τις δυο διδασκαλίες). (…) παρόμοια λοιπόν και στην ψυχή, προέχει βέβαια σαν καρπός η αλήθεια, δεν είναι όμως ασφαλώς άσχημο (κι ανώφελο) να στολίζεται με την έξω σοφία, παρόμοια με φύλλα που προστατεύουν τον καρπό».(Μ. Βασιλείου, «Προς τους νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων», εκδ. Γρηγόρη, β’ εκδ., σελ. 21-22)

Είθε λοιπόν να δούμε τα πράγματα κάποτε πέρα από ολέθρια στερεότυπα και «απηχήσεις ξένων συρμών»

Σημείωση: Το κείμενο είναι αναδημοσίευση από την στήλη «Φιλαλήθειες» της εφημερίδας «Χριστιανική» της Πέμπτης 06/10/2016

Ετικέτες: , , , , , , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: