«Δεν υπάρχουν πρόσφυγες, μόνο λαθρομετανάστες»…

by

Προ ημερών μαθεύτηκε μέσω του χιώτικου site politischios.gr (μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο εδώ), ότι ο Μητροπολίτης Χίου Μάρκος μεταξύ άλλων λεγομένων του, είπε από άμβωνος ότι «δεν υπάρχουν πρόσφυγες, είναι όλοι λαθρομετανάστες». Το εν λόγω τοπικό site στο ρεπορτάζ του σχολιάζει τα λεγόμενα αυτά ως εξής: «Ακολουθώντας ακραία φρασεολογία και μεγαλοστομίες που θυμίζουν κατά πολύ τον Άνθιμο Θεσσαλονίκης και τον Αμβρόσιο Καλαβρύτων, ο Μητροπολίτης Χίου έχει πετύχει, να δημιουργήσει τέτοια σύγχυση και προβληματισμό στο μετριοπαθές ποίμνιο του και να αντιμετωπίζεται με εξαιρετική συστολή.» Την ίδια πορεία ακολούθησαν και sites που κινούνται στα πλαίσια όχι μόνο της ακροδεξιάς ή νεοναζιστικής ιδεολογίας, αλλά και σε αυτήν του «εθνικοθρησκευτικού ενθουσιασμού» και, ακόμη χειρότερα, του κατά δήλωση «ρωμιοσυνισμού».
Όλα αυτά, εάν πράγματι ειπώθηκαν έτσι όπως αναφέρει το ρεπορτάζ(έως τώρα δεν έχει υπάρξει επίσημη διάψευση), είναι εξαιρετικά θλιβερά. Εκπροσωπούν δε όχι την ελληνική παράδοση ή πολύ περισσότερο την χριστιανική μας ορθοδοξία, αλλά τους  εν λόγω -στο προκείμενο θέμα- ψευδοδιδασκάλους.
Θα είχα όμως να κάνω και κάποιες πιο ειδικές παρατηρήσεις πάνω στα λεγόμενα του Μητροπολίτη Μάρκου και των συνοδοιπορούντων.

1)Πρώτον, η θεωρία ότι «όλοι είναι λαθρομετανάστες» είναι απίστευτη. Σύμφωνα με κάποιες πολύ πρόσφατες πληροφορίες που αφορούν μόνο τον Ιούλιο και Αύγουστο και όχι όλο το προηγούμενο διάστημα, μόνο 1 στους 4 (μπορεί να) είναι οικονομικός μετανάστης(βλ. εδώ). Πώς ο 1 στους 4 και αποκλειστικά στους τελευταίους μήνες (ενδεχομένως) οικονομικός μετανάστης μετατράπηκε στο «όλοι είναι λαθρομετανάστες»; Εδώ παίζει ακριβώς το ρόλο της η πλάνη: ο εθνοφυλετισμός αντί για την αγνή και υγιή φιλοπατρία, η αδιαφορία στη θέση της αγάπης.

2)Δεν προκύπτει από πουθενά ότι ο ξένος του Ευαγγελίου είναι αποκλειστικά ο «νόμιμος» πρόσφυγας και δεν είναι λ.χ. ο λαθρομετανάστης. Εάν το μεταναστευτικό κύμα επιβαρύνει υπερβολικά την ελλαδική κοινωνία, ασφαλώς πρέπει να υπάρχει δίκαιη κατανομή τους στις χώρες της Ε.Ε.(βλ. και αναθεώρηση συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ και ΙΙΙ) ή άλλες. Αλλά η θεωρία αυτή μοιάζει με εκείνη ορισμένων υπερεθνικοφρόνων του αρχαιολατρικού χώρου ότι ο ξένος είναι μόνον «ο Έλλην από άλλη πόλη», επομένως μόνον αυτόν αφορά η φιλοξενία, ο Ξένιος Ζευς κ.τ.λ., ενώ «πας μη Έλλην βάρβαρος και αλλοδαπός». (Η τελευταία φράση έχει γλωσσική σημασία άλλωστε.)

3) Ο εθνικισμός είναι ακριβώς ο περιορισμός της αλληλεγγύης στα πλαίσια της εθνικής κοινωνίας. Ο Χριστός, απεναντίας, έδειξε τον εκτός της εθνικής κοινωνίας άνθρωπο(ξένο) ως «θυρωρό της Βασιλείας του Θεού»(οσ. Ευάγριος), ως κριτήριο σωτηρίας ή κριτήριο απώλειας, με την ταύτισή Του με αυτόν.

4)Ειδικά για τους «ρωμιοσυνιστές», θα πω το εξής: όπως έχουν γράψει ο Ι. Μ. Χατζηφώτης και άλλοι μελετητές του έργου του, ο -κατεξοχήν ρωμιός- Φώτης Κόντογλου θεωρούσε περήφανο τον εαυτό του να έχει ως πατρίδα του την Ασία και όχι την Ευρώπη, αποκαλούσε τον εαυτό του «τουρκομερίτη»(καταγόμενος από το Αϊβαλί, ελληνιστί «Κυδωνιές» της Μ. Ασίας), ενώ κατηγορούσε συχνά τους εγχώριους υπερεθνικιστές για τη μαζική στοχοποίηση του τουρκικού λαού, τον οποίον ο ίδιος, αν και καταγόταν από τη μαρτυρική Μ. Ασία, αγαπούσε πολύ, μαζί με την λαϊκή παράδοση της ευρύτερης Ανατολής. Ειδικότερα η ελληνοαραβική φιλία, όπως έχει καταδείξει ο π. Γ. Μεταλληνός σε κάποιο κείμενό του, βασίζεται σε κάποιες Σούρες του Κορανίου που αναφέρονται με σχετικά τιμητικό τρόπο στο ελληνικό έθνος.

5)Προφανώς η παρούσα κατάσταση πραγμάτων για τα ακριτικά νησιά του Αιγαίου καθόλου δεν είναι η επιθυμητή. Αλλά στο μέτρο που ισχύει το ρεπορτάζ, η εγχώρια εκκλησία της Χίου είναι μετριοπαθής και νιώθουν ότι ο Επίσκοπός τους δεν εκφράζει τις όποιες «αγωνίες» τους, ούτε βέβαια την εκκλησιαστική συνείδηση, αλλά, απεναντίας, δικές του απόψεις και «διδασκαλίες». Για αυτές τις περιπτώσεις προσώπων ισχύει αυτό που ο Χριστός είχε πει για τον ιουδαϊκό λαό: «Οὗτος ὁ λαός τοῖς χείλεσί με τιμᾷ, ἡ δε καρδία αὐτῶν πόρρω ἀπέχει ἀπ᾿ ἐμοῦ· μάτην δε σέβονταί με, διδάσκοντες διδασκαλίας ἐντάλματα ἀνθρώπων.»

Ετικέτες: , , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: