Γύρω από το βιβλίο «Η Κίνηση της «Ζωής» στην Ελλάδα» (Μέρος Β’)

by

Σε παλαιότερη ανάρτηση του ιστολογίου, είχαμε κάνει αναφορά στο βιβλίο «Η κίνηση της «Ζωής» στην Ελλάδα» του πάστορα Christoph Maczewski, με μετάφραση, πρόλογο και επιμέλεια του π. Γεώργιου Μεταλληνού, ως ολόπλευρα παραδεδεγμένο βιβλίο πάνω στην «Ζωή» και τα μέχρι σήμερα παρακλάδια, μετεξελίξεις και αποφύσεις της(«Σωτήρας», «Σταυρός», «Απολύτρωση»…).
Επειδή -κάτι που έχει γίνει κάτι σαν κακή έξη για το ιστολόγιο, για το οποίο και πρέπει να ζητήσω συγγνώμη απ’ όσους περιμένουν…- το β’ μέρος δεν γράφτηκε ποτέ, σκέφτηκα, αντί για β’ μέρος, να σχολιάσουμε ένα μικρό κομμάτι από την λίγο παλαιότερη αλλά εξαιρετική έκδοση(την οποία, αν βρείτε, σαν τη συστήνω) «Το μέλλον του ελληνισμού στον ιδεολογικό κόσμο του Απόστολου Μακράκη» το οποίο και θα παρατεθεί… 

Το απόσπασμα έχει ως εξής:

«Ο Παπαδιαμάντης συνειδητοποίησε, λοιπόν, πολύ έντονα τον κίνδυνο τον κίνδυνο της μεθοδολογίας του Μακράκη, τον τρόπο δηλαδή με τον οποίο εμφανίζονται εκείνος και οι σύλλογοί του ως ένα είδος πνευματικής Elite της Εκκλησίας, ως αυθεντική και καθ’εαυτήν Εκκλησία υπεράνω του υπόλοιπου εκκλησιαστικού σώματος, το οποίο οφείλει να προσαρμοστεί στη δική τους ιδεολογία. Και όπως παρατηρεί πολύ σωστά ο Κ. Μπαστιάς, ο Παπαδιαμάντης «δεν έβλεπε επικίνδυνο τον Μακράκη, αλλά τον Μακρακισμό σαν μεθοδολογία. Τον Μακρακισμό σαν σχολή δραστηριότητας», «σαν μεθοδολογία χειραφετημένης δραστηριότητας» από την Εκκλησία».»

(Λ. Μπρανγκ, «Το μέλλον του ελληνισμού στον ιδεολογικό κόσμο του Απόστολου Μακράκη», 1997, εκδ. Αρμός, σελ 19)*

Είχαμε ήδη πει στο α’ μέρος πως ο Απόστολος Μακράκης ήταν (ή τουλάχιστον εθεωρείτο) πρώτον ένας από τους σημαντικότερους ιεροκήρυκες κατά τον 19ο αιώνα(μαζί, ίσως, με τον Κοσμά Φλαμιάτο) και δεύτερον ο γενάρχης των μετέπειτα θρησκευτικών/ιεραποστολικών αδελφοτήτων. Ο Μακράκης είχε ορισμένες πολύ αξιόλογες θέσεις και σε αντίθεση με το μέλος της αδελφότητάς του  π. Ευσέβιο Ματθόπουλο, ιδρυτή της «Ζωής», και τους συνεχιστές του δεν ήταν απολίτικος (ευνοώντας ταυτόχρονα κάποια συντηρητική/καθεστωτική ή και ακροδεξιά παράταξη), αλλά έπαιρνε διάφορες πολιτικές και ιστορικές θέσεις. Στο τέλος, λόγω των δογματικών παρεκκλίσεών που εξέφρασε ανοιχτά, καταδικάστηκε από την Δ.Ι.Σ..

Να σημειωθεί ότι στους μακρακιστές δεν συγκαταλέγω κατά κανένα τρόπο τους Αναστάσιο Πιέρριο, Γαβριήλ Αρνέλλο (ή κατά μείζονα λόγο την «Χριστιανική Δημοκρατία»), εφόσον οι τελευταίοι δεν ήθελαν (και δεν θέλουν) να κάνουν «διακονία του λόγου», δηλαδή ποιμαντική, και μάλιστα ερήμην του εκκλησιαστικού σώματος, αλλά «διακονία των τραπεζών», δηλαδή πολιτική εμπνευσμένη από τον χριστιανισμό και το κοινοκτημονικό/δημοκρατικό πνεύμα της Ορθοδοξίας και των Πατέρων, πράγματα τα οποία βέβαια (Ορθοδοξία και Πατέρες) επανανακαλύφθηκαν μετά την επανάσταση της γενιάς του ’60 από ρεύματα στενά συνδεόμενα με την «Χριστιανική Δημοκρατία», ιδιαίτερα στην Θεσσαλονίκη και ιδιαίτερα τα πιο νεανικά.

Ας σημειωθεί τέλος ότι αυτό που αναφέρει ο συγγραφέας (Λ. Μπρανγκ) παραπάνω, «να προσαρμοστεί  [το εκκλησιαστικό σώμα] στη δική τους [θρησκευτική] ιδεολογία» έχει επιχειρηθεί κι επιχειρείται μέχρι σήμερα (και κατορθωθεί εν μέρει…), από μέλη θρησκευτικών αδελφοτήτων, λαϊκούς και ιερωμένους, που συχνά παρουσιάζουν ιδιαίτερο φανατισμό (όχι ζέση, ζήλο, θέρμη, πάθος κ.λπ.) για την Elite που(θεωρούν ότι) ανήκουν, κατά παρόμοιο τρόπο με ορισμένα φανατικά μέλη των (ευρισκόμενων σε σχίσμα) του Παλαιού Ημερολογίου. Όπως είπαμε όμως και στο Α’ Μέρος, εφόσον οι θρησκευτικές αδελφότητες είχαν και κάποιες εξαιρετικές προσωπικότητες στα πλαίσιά τους όπως τον Τσιριντάνη (άλλο αν κατόπιν αποστασιοποιήθηκε ασχολούμενος με το περιοδικό «Συζήτησις» που εξέδιδε), ας προσπαθήσουμε σήμερα να κρατήσουμε τα θετικά και να αποβάλουμε τα (πολλά και ολέθρια) αρνητικά, εφόσον, ειδικά σήμερα, κάθε άλλο παρά χρειαζόμαστε το αντίστοιχο του ιουδαϊκού κόμματος των Φαρισαίων και τη ζύμη του(Λκ. 12:1).

*οι τονισμοί ανήκουν σε εμένα

Ετικέτες: , , , , , , , ,

Ένα Σχόλιο to “Γύρω από το βιβλίο «Η Κίνηση της «Ζωής» στην Ελλάδα» (Μέρος Β’)”

  1. Γύρω από το βιβλίο «Η Κίνηση της «Ζωής» στην Ελλάδα» (Μέρος Β’) – manolisgvardis Says:

    […] Πηγή […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: