Επίκαιρη επιστολή του αγ. Ισιδώρου: «προς ασκητές»

by

42_AgiosIsidoros_Pilousiotis1Μέσα στο ευρύτατο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον σώμα των Επιστολών του άγιου Ισίδωρου του Πηλουσιώτη(360-440), υπάρχουν ορισμένες επιστολές που απευθύνονται σε ορισμένα πρόσωπα, που είναι Χριστιανοί, αλλά και ταυτόχρονα ασκητές (μοναχοί), ενώ φαίνεται ότι υπάρχει αναμεταξύ τους και ένας τουλάχιστον ιερωμένος.
Σε μια εξ αυτών των επιστολών αναφέρεται διαυγώς σε ορισμένα ζητήματα «αρσενοκοιτίας» που αντιμετωπίζουν μεταξύ τους, ενώ σε άλλες όπως η παρακάτω παρατιθέμενη μιλάει με περισσότερο ασαφή τρόπο για το ίδιο και συναφή θέματα. Αξίζει να παραθέσουμε την μετάφραση αυτής της επιστολής.

Στους Χαιρήμονα, Ανατόλιο, Γότθιο και Μάρωνα
(Προς τους ασκητές.)

Επειδή για τους αγίους η δική σας ζωή έγινε αφορμή δακρύων, γιατί σκέφτονται για ποιον 573_epicurusλόγο, ενώ ι σ χ υ ρ ί ζ ε σ τ ε ό τ ι ε ί σ τ ε Χ ρ ι σ τ ι α ν ο ί, κάνετε ζωή επικούρεια, αφού ούτε καμμιά ακολασία αφήσατε απραγματοποίητη, ούτε αισχρό λόγο που να μη πείτε, σας έγραψα σ υ μ β ο υ λ ε ύ ο ν τ ά ς σας, αφού αναγνωρίσετε την πλάνη σας, να απαλλάξετε τους εαυτούς σας από την αισχύνη και τις ντροπές και την αδέκαστη μέλλουσα κρίση, τους αγίους από τη λύπη τους, και την Εκκλησία από την δύσκολη να πλυθεί κηλίδα της ντροπής.
(Επιστολή 10)

Ορισμένες παρατηρήσεις που μπορούμε να κάνουμε είναι οι εξής:

-Αν και απευθύνεται σε ασκητές που ασκούν ομοφυλοφιλικά πάθη, ο λόγος της απεύθυνσης ορίζεται ως η λύπη και τα δάκρυα των αγίων.

-Μιλάει συμβουλευτικά (και όχι απειλητικά και εξαναγκαστικά)

-Αυτό που αναρωτιέται μαζί με τους αγίους είναι όχι σχετικό με την ευρύτερη ηθική τους κατάσταση ή την κοινωνική επιρροή ή άλλα όμοια, αλλά σχετικό με την ασυνέπεια λόγων, δηλώσεων και έργων: Εφόσον δηλώνουν Χριστιανοί, πώς μπορούν να ζουν σαν να είναι επικούρειοι(πανηδονιστές);
Δεδομένου ότι ζούμε στις μέρες όπου αποφασίστηκε η παροχή ορισμένων δικαιωμάτων σε πρόσωπα αυτής της κατηγορίας που ζουν στην ελληνική και στην κυπριακή κοινωνία από πολιτικά κόμματα που ανήκουν σε όλο το πολιτικό φάσμα(και αριστεροί και «εθνικόφρονες») και κατατέθηκαν απόψεις, όπως και σφοδρότατα καταγγελτικοί λίβελλοι, από ορισμένους Επισκόπους της εν Ελλάδι Εκκλησίας, είναι χρήσιμο να δούμε και πώς έθετε το ζήτημα και ένας Άγιος που μάλιστα βρισκόταν υπό την επιρροή του άγιου Ιωάννη του Χρυσόστομου που είναι γνωστός για την αμεσότητα, την θυμώδη και υπέρμετρη ελευθεροστομία και όχι την διπλωματικότητα ή την ηπιότητά του. Με ποιο πνεύμα, επικρίνοντας τι ακριβώς στην συμπεριφορά τους και για ποιον λόγο.

Ίσως έτσι γίνει εφικτό να σκανδαλιστούν λιγότεροι καλοπροαίρετοι, να προβληματιστούν θετικά περισσότεροι εκ των θύραθεν και να δοθεί μια λιγότερο αλλοτριωμένη, επιτέλους, ορθόδοξη χριστιανική μαρτυρία από αυτήν που έχουμε συνηθίσει.

Ετικέτες: , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: