Τα γνωρίσματα του Χριστιανού πολιτικού (άρχοντα)

by

Στις μέρες μας γίνεται και δεν γίνεται λόγος για αυτό που λέμε «πολιτική θεολογία». Γίνεται, δηλαδή, αλλά επιπόλαια. Χριστιανός πολιτικός λογίζεται αυτός που δεν μιλάει ενάντια στην Διοικούσα Εκκλησία ή στο καθεστώς των σχέσεών της με το Κράτος, αυτός που προσποιείται τον ευσεβή, αυτός που έχει την πρωτοκαθεδρία σε ακολουθίες(εξόδιες, βαπτίσεις, δοξολογίες εθνικών εορτών, πάνδημες λιτανεύσεις κτλ), αυτός που πάει στην στρατιωτική παρέλαση κατά τις καθιερωμένες εθνικές εορτές κ.λπ.
Δυστυχώς για όλους μας, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά. Παρακάτω σκέφτηκα να σας βάλω ένα απόσπασμα από ένα λόγο του αγ. Γρηγορίου, έγγαμου Επίσκοπου της πόλης της Νύσσας. Ο άγ. Γρηγόριος μιλάει για την μόλις τεθνηκυία βασίλισσα Πλακίλλα, σύζυγο του Θεοδοσίου. Αναλύει ειδικότερα γιατί η βασίλισσα Πλακίλλα προσδοκά πως θα αξιωθεί των «αιωνίων αγαθών» και γιατί συνεπώς να μην πολυστενοχωριούνται αυτοί που την αγαπούν, επειδή έφυγε από την ζωή αυτή…

Gregory Nyssa«Θέλεις να πεισθείς ότι βρίσκεται [η Πλακίλλα] ανάμεσα σε εκείνους [τους σεσωσμένους]; Διάβασε το Ευαγγέλιο:
«Ελάτε όσοι είστε ευλογημένοι από τον πατέρα μου»(αυτά λέει σε όσους είναι δεξιά του ο κριτής), «κληρονομήσατε τη Βασιλεία που έχει ετοιμαστεί για εσάς». Από ποιον έχει ετοιμαστεί; Που ετοιμάσατε, λέει, δια των έργων σας εσείς οι ίδιοι. Με ποιο τρόπο; «Πεινούσα, διψούσα, ήμουν ξένος, γυμνός, άρρωστος, στη φυλακή.» «Ό,τι κάνατε σε έναν από αυτούς τους μηδαμινούς, σε εμένα το κάνατε».

Εάν λοιπόν η επιδίωξη της όλων αυτών γίνεται πρόξενος της βασιλείας, μετρήστε, εάν είναι δυνατόν να μετρήσετε, πόσοι σκεπάστηκαν με ρούχα εκείνης, πόσους έθρεψε το χέρι της, πόσοι από τους φυλακισμένους όχι μόνο την επίσκεψή της αξιώθηκαν, αλλά και την πλήρη συγχώρεση. Και αν η επίσκεψη σε φυλακισμένους γίνεται πρόξενος της βασιλείας, η απαλλαγή από την τιμωρία αξίζει μεγαλύτερη τιμή, εάν υπάρχει βέβαια κάτι ανώτερο από την βασιλεία. Αλλά ο έπαινος εκείνης δεν περιορίζεται σ’ αυτά. Γιατί ξεπερνά και τα προσταγμένα με τα κατορθώματα της αρετής της. Πόσοι εξαιτίας της γνώρισαν την χάρη της ανάστασης, που ενώ είχαν πεθάνει σύμφωνα με τους νόμους και είχαν δεχθεί την θανατική καταδίκη, πάλι, μέσω εκείνης, στη ζωή ανακλήθηκαν.

Μπροστά στα μάτια μας είναι η μαρτυρία για όσα είπα. Είδες στο θυσιαστήριο νέο που απελπίστηκε για την σωτηρία του, είδες γυναίκα να θρηνεί για την καταδίκη του αδελφού της, άκουσες αυτόν που κηρύσσει τα αγαθά στην εκκλησία, πώς με τη θύμηση της βασίλισσας η απαίσια απόφαση του θανάτου σε ζωή καταλήγει».
(Γρηγόριος Νύσσης, «Λόγος εις την βασίλισσα Πλακίλλα», εκδ. Ζήτρος)

Ετικέτες: , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: