Ν. Δήμου έναντι(ον) ’21

by

DimouNikosΈνα κείμενο του πολιτευτή του “ποταμού” του κ. Σταύρου Θεοδωράκη κ. Δήμου για το ’21 στάθηκε αφορμή να ανοίξει μια σχετική συζήτηση, που πήρε αρκετή έκταση. Στα παρακάτω θα προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε ορισμένα ζητήματα που, κατά την γνώμη μας, ανεπιτυχώς και επιπόλαια όσο και η “συμβατική σοφία” θέτει ο κ. Δήμου. Είναι σίγουρο πως αυτά τα ζητήματα απαιτούν απροκατάληπτο νου και αρκετή ευρυμάθεια. Πάντως, είναι πιο εύκολο να πει κανείς τι δεν ισχύει παρά τι ισχύει.

Οι παρατηρήσεις μας είναι οι εξής:

Makrygiannis1)Ο Πατριάρχης αφόρισε την Επανάσταση(το κίνημα της Μολδοβλαχίας), αλλά σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις αυτό έγινε εικονικά, αν όχι και με παράλληλη μέριμνα για ενημέρωση των Επαναστατών. Ο ίδιος απαγχονίστηκε εξ άλλου μετά το ξέσπασμά της, ως προδότης της Πύλης. Ο Ανώτατος Κλήρος φαίνεται άλλωστε πως ήταν μυημένος σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στην Φ. Εταιρεία.

Ο Ιωάννης Φιλήμονας, ιστορικός της Επανάστασης, αναφέρεται κάπου σε συνάντηση των Φιλικών με τον Πατριάρχη. Σύμφωνα με αυτήν την πηγή «Ο σεβάσμιος ούτος γέρων έδειξε ευθύς ζωηρότατον ενθουσιασμόν υπέρ του πνεύματος της Εταιρείας° ηυχήθη εκ καρδίας° και λέγων «εμένα έχετε που μ’έχετε» δεν ηθέλησε να ορκομωτήση κατά την διδασκαλίαν… παρετήρησεν ότι αν ανακαλυφθή ποτέ εις τα βιβλία της Εταιρείας το όνομά του, θέλει διακινδυνεύσει ολόκληρον το Έθνος, του οποίου προείχε πάντοτε, από την τύραννον εξουσίαν»(«Ο Γρηγόριος Ε’ και η επανάσταση του ’21», σελ. 39)


2)Υπάρχουν άγιοι της Εκκλησίας όπως ο Αθανάσιος ο Πάριος που καταδίκασαν την Επανάσταση, αλλά υπάρχουν και τεράστιες μορφές της Εκκλησίας που προσευχήθηκαν για αυτήν, για να πετύχει (αναίμακτα), όπως ο Κων/νος Οικονόμος ο εξ Οικονόμων. Χωρίς, ακριβέστερα, κατά το δυνατόν, σκοτωμούς, όπως δηλαδή οι νίκες στο«νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος». Με υποχώρηση του αντιπάλου.
3)Ο Π. Π. Γερμανός είχε κακή γνώμη για τον Παπαφλέσσα, αλλά υπάρχουν ιστορικοί της Επανάστασης(Δ. Κόκκινος) που αναφέρουν πως ευλόγησε τον ξεσηκωμό με τις σημαίες και σίγουρα ήταν υπέρ της. Από τα «Απομνημονεύματά» του φαίνεται καθαρά πως είχε πολλά ενδιαφέροντα σχετικά με αυτά τα θέματα, και επιπλέον είχε διατυπώμενες σχετικές θεωρίες.
4)Όπως ο καπετάν Κώττας ήταν βουλγαρόφωνος, έτσι υπήρχαν και πολλοί αγωνιστές που μιλούσαν άλλες γλώσσες. Αυτό δεν σημαίνει (απαραίτητα) πως δεν είχαν οι ίδιοι ελληνική συνείδηση. Άλλωστε, ο Ρήγας καλούσε στον Θούριο όλους στην επανάσταση: και τους ίδιους τους Τούρκους που υπέφεραν υπό τον Οθωμανικό ζυγό.

5) Σε ό,τι αφορά την συμμετοχή στην επανάσταση, μάλλον ο κ. Δήμου τα μπερδεύει με τα της γαλλικής επανάστασης, όπου πράγματι η αστική τάξη έδωσε τους πρωτεργάτες. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Αρχιστράτηγος, και καταγόμενος από οικογένεια Κλεφταρματωλών, είπε τα εξής γνωστά στον λόγο του στην Πνύκα:

«Όταν αποφασήσαμε να κάμομε την Επανάσταση, δεν εσυλογισθήκαμε, ούτε πόσοι είμεθα, ούτε πως δεν έχομε άρματα, ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις, ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε: «Που πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα;», αλλά , ως μία βροχή, έπεσε σε όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και οι κληρικοί, και οι προεστοί, και οι καπεταναίοι, και οι πεπαιδευμένοι, και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση.»

6)Η ναυμαχία του Ναυαρίνου δεν έχει καμία σχέση με τις σύγχρονες επονείδιστες «ανθρωπιστικές επεμβάσεις». Διότι ήταν μια ενέργεια που απηχούσε τα αισθήματα των λαών της Ευρώπης. Δεύτερον, ήτανε αντίθετοι με αυτήν άνθρωποι όπως ο Αυστριακός καγκελάριος Μέττερνιχ της λεγόμενης «Ιεράς Συμμαχίας» και οι όμοιοί του. Ενδεικτικά, και ο Άγγλος βασιλιάς σε ομιλία του έλεγε τα εξής:

«… στο λιμάνι του Ναβαρίνου έλαβε χώρα μια σύγκρουση τελείως απροσδόκητη… μεταξύ των πόλων των συμμάχων Δυνάμεων και του στόλου της οθωμανικής Πύλης… Η Αυτού Μεγαλειότης δεν μπορεί να μη θρηνήσει, που αυτή η σύγκρουση έγινε με τη ναυτική δύναμη ενός προαιώνιου συμμάχου, του σουλτάνου. Εξακολουθεί όμως να τρέφει την ελπίδα πως το ατυχές αυτό γεγονός δε θα συνοδευθεί από άλλες εχθροπραξίες…».

Συμπερασματικά, είναι βέβαιο πως υπήρχαν και ακόμη υπάρχουν στα σχολικά βιβλία σκοπιμότητες και προκαταλήψεις. Όμως, δεν είναι το ζήτημα να «μεταλλάξουμε προκαταλήψεις», αλλά να απαλλαγούμε από όλα τα είδη τους.

 

Αρχική καταχώρηση σε:  http://www.polispost.com/article/43317/n.-dimoy-enanti(on)-toy-21

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: