Μεσοθερινές πινελιές Νο2(Κακοποιούντες Πακιστανοί, Θεός χωρίς «θέλημα», Άγ. Μακάριος σε ένοπλες εξεγέρσεις ή όχι)

by

Α. Διαβάζω τις επιστολές του Αγ. Ισίδωρου του Πηλουσιώτη, που μου είναι πάρα πολύ διαφωτιστικές και οπωσδήποτε ανατρεπτικές, ανατρεπτικές των πλανών και των συμβάσεών μου…:

«Συ, βέβαια, ακολουθώντας ίσως τη γνώμη των πολλών, είπες ότι είναι χειρότερος αυτός που βίασε παρθένο, από εκείνον που την έπεισε να δεχθεί τη συνουσία, εγώ όμως, εξετάζοντας τη φύση του πράγματος, νομίζω (αν και αυτό που θα πω θα φανεί πως είναι παράδοξο, επειδή όμως είναι αληθινό θα το πω) ότι εκείνος που την έπεισε είναι πιο μολυσμένος από τον άλλο που τη βίασε. Γιατί εδώ η πειθώ είναι χειρότερη από τη βία, αφού η μία τιμωρείται, ενώ η άλλη συγχωρείται. Γιατί εκείνος που ατίμασε το σώμα διατήρησε το νου του καθαρό, ενώ ο άλλος, αφού πρώτα διέφθειρε την ψυχή, έτσι προχώρησε στην ατίμωση και του σώματος. Και ο ένας βέβαια την έκανε ανεύθυνη στη δίκη, ενώ ο άλλος υπεύθυνη. Γιατί της μιας η ατίμωση έφθασε μέχρι το σώμα, ενώ της άλλης προχώρησε και στην ψυχή. Και αυτή βέβαια που βιάστηκε θα έχει δικαιολογία, ενώ εκείνη που πείστηκε να κάνει την πράξη θα τιμωρηθεί οπωσδήποτε. Γιατί η πρώτη μπορεί να κάνει τον βιαστή να τιμωρηθεί, ενώ αυτή που δέχθηκε τη διαφθορά στην ψυχή, στερούμενη απολογίας, καθίσταται μέτοχος και στην τιμωρία. Γιατί η πρώτη είναι έξω από κατηγορία, ενώ η άλλη μέσα. Και εκείνη βέβαια ελεείται, ενώ αυτή δίκαια μισείται. Γιατί η ατίμωση της μιας άγγιξε το σώμα της, αλλά δεν άγγιξε την ψυχή της, ενώ της άλλης μολύνθηκε και το σώμα και η ψυχή.»(Επιστολη 215, στον Επίσκοπο Ευόπτιο)

Η αναφορά εδώ δεν είναι παρά στο περιστατικό με τον 19ετή νεαρό πακιστανικής καταγωγής…

Δυστυχώς, δεν είναι ότι θα μας ευχαριστούσε ως κοινωνία, αλλά σημασία έχει αν είναι αληθές, έτσι δεν είναι;… [Φοβάμαι δε πολύ -και λυπάμαι πολύ που το λέω- πως έχουμε αφομοιώσει σε μεγάλο βαθμό αυτό που λένε στο εξωτερικό «rape culture», δηλαδή «κουλτούρα του βιασμού»…]

Β. Λοιπόν, φαίνεται πολύ παράξενο, αλλά ο Σώτος Χονδρόπουλος γράφει, βασιζόμενος πολύ και στα γραπτά του Αγίου Αθανασίου του Παρίου, ότι ο Άγιος Μακάριος ο Νοταράς όχι μόνο δεν ξεσήκωσε τους κατοίκους της Κορίνθου ή των Τρικάλων Κορίνθου κ.λπ. ή τον πατέρα του Γεωργαντά, ο οποίος ήταν πρόκριτος, αλλά… ενημερώθηκε(!) από τον τελευταίο για τον λαϊκό ξεσηκωμό στην Πελοπόννησο των Ορλωφικών(τελευταία μεγάλη εξέγερση ίσως πριν το 21) του 1770, ενώ κατόπιν έφυγαν για την Ζάκυνθο, διότι κάποιοι εργαζόμενοι στην ιδιοκτησία των Νοταράδων συμμετείχαν στον ξεσηκωμό, οπότε -ο Χονδρόπουλος λέει πως του το είπε έτσι ο πατέρας του- θα τους απαγχόνιζαν… Το γράμμα που απευθύνει στον τότε Πατριάρχη [που ορίζει άλλον ως επίσκοπο, επειδή αποχώρησε από την περιοχή] έχω την σκέψη ότι σαν να στοιχεί πιο καλά στην ερμηνεία αυτή.

Αντιθέτως, ο Πατρολόγος Στ. Παπαδόπουλος επικαλείται δύο μελετητές, ο ένας των Ορλωφικών και ο άλλος των Νοταράδων, τον Τ. Γριτσόπουλο και τον/ην Στ. Κουτίβα, και μας αναφέρει ότι ο Μακάριος  όχι μόνο «προετοίμασε» με άλλους τοπικούς Επισκόπους την εξέγερση, αλλά είχε συνεννοήσεις με τον Ρώσσο Γ. Παπαζώλη που, όπως γράφει, «επαινεί την αξία και την φιλοπατρία του Μακαρίου» . Ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, που υπήρξε επιστήθιος φίλος και κυριότατος βιογράφος του Αγ. Μακαρίου, πάντως, αναφέρει πως για την εξέγερση μόνο οι ασύνετοι ενθουσιάστηκαν, ενώ οι πιο συνετοί είχαν, όπως το λέει αυτολεξεί, παραλύσει από τον φόβο!!!! (Ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, ως γνωστόν, είχε καταδικάσει δια μακρών και την Επανάσταση του ’21- όχι από φιλοτυραννικό πνεύμα βέβαια…) Το ζήτημα οπωσδήποτε δεν λύθηκε και απαιτεί ακόμη πιο επισταμένη έρευνα, αλλά έχουμε μια εικόνα με τις πιθανές εκδοχές…

Γ. Κράτησα το καλύτερο για το τέλος… Διάβαζα αυτές τις ημέρες για το τι λέει η Γερόντισσα Γαβριηλία περί του Θεού και του θελήματός Του. Ο γέροντας Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης έλεγε χαρακτηριστικά: «ο χριστιανισμός είναι ελευθερία»– και πως δηλαδή το κάθε τι πρέπει να γίνεται ελεύθερα και «ιδία προαιρέσει». Η γερόντισσα Γαβριηλία το πάει φραστικά ένα βήμα παρακάτω. Λέει πως ο Θεός δεν είναι αφέντης που έχει θέλημα, αλλά είναι «ο αγιασμός, η ελευθερία, η απολύτρωση».

Ξέρετε, πολλές φορές φοβάμαι πως έχουμε στο νου μας μια λανθασμένη, κακόδοξη και τελείως βλάσφημη αντίληψη για τον Θεό, δηλαδή ένα Θεό-μπαμπούλα, που μας κάνει σιγά- σιγά να τον αποφεύγουμε και να τον βλέπουμε ψυχρότερα: είναι κι αυτό στα πλαίσια της διαβολής που κάνει ο αντίπαλος. Απεναντίας, όπως μπορούμε να δούμε από την «παραβολή του ασώτου» -που συνιστά, λένε αυτοί που ξέρουν καλύτερα, και την σύνοψη όλου του ευαγγελίου της σωτηρίας-, ο Θεός καθόλου μπαμπούλας δεν είναι, απεναντίας είμαστε εμείς πάντα έτοιμοι και εμείς που φεύγουμε από Εκείνον, ενώ εκείνος τα ξεχνά όλα μεμιάς και χαίρεται σαν επιστρέψουμε.

Τον σκέφτομαι όχι να λέει …»κάθησε καλά και προσεκτικά, γιατί σε θέλω να είσαι τέλειος, να με βγάλεις ασπροπρόσωπο», αλλά κάτι τέτοιο, δακρύζοντας μέσα Του: «προσπάθησε, καλό μου παιδί, να κάνεις κάτι, ένα βηματάκι μπροστά, και εγώ είμαι δίπλα σου σαν πας να γλιστρήσεις και θες να με καλέσεις. Ποτέ δεν θα σε αφήσω να πέσεις, ποτέ σε μια δυσκολία που δεν μπορείς να σηκώσεις. Για να μου μοιάσεις και να μπορέσω να σε σώσω, πρέπει να γίνεις αγωνιστής και να προσπαθήσεις να αγαπήσεις όλους και όλα, αλλά το κάθε βήμα θα το κάνουμε μαζί και θα σου δίνω ό,τι χρειαστείς.» 

Είναι, νομίζω, για αυτό που κι οι Πατέρες έλεγαν ότι ο φόβος του Θεού είναι απλώς και μόνο χρήσιμος ως ένα πρώτο σκαλοπάτι για εμάς λόγω της αδυναμίας μας και πως ο φόβος του Θεού είναι ο φόβος της απομάκρυνσης από τον Θεό, ο φόβος του να μείνει κανείς μόνος του με τις μικρές του ανθρώπινες δυνάμεις, χωρίς τη Χάρη- και τις ποικίλες χάρες…

Αυτό νομίζω πως προσπάθησαν να πουν και οι Red, το βαθιά χριστιανικό συγκρότημα από το εξωτερικό, με το παρακάτω τους, υπέροχο κατά την γνώμη μου, τραγούδι……

Advertisements

Ετικέτες: , , , , , , , ,

11 Σχόλια to “Μεσοθερινές πινελιές Νο2(Κακοποιούντες Πακιστανοί, Θεός χωρίς «θέλημα», Άγ. Μακάριος σε ένοπλες εξεγέρσεις ή όχι)”

  1. 4_0 Says:

    Α.
    Φιλαλήθη, προσπαθείς να υποβαθμίσεις τον βιασμό –παρολίγον μετά φόνου- από αλλοδαπό και δη παράνομο παραθέτοντάς μας τους λόγους του αγίου για το ότι οι παρθένες βιάζονται πρώτα ψυχικά και μετά σωματικά από τους άρρενες; Νομίζω πως ο άγιος μιλά για απολύτως συγκεκριμένη περίπτωση όπου κάποιος αποπλανά τρόπον τινά την νεαρά και κατόπιν την ατιμάζει!
    Βρε μήπως τελευταία κάνεις παρέα με τπτ ΣΥΡΙΖΑίους και σε έχουν μπερδέψει;-) –είναι γνωστό σε όλους το πάθος των ΣΥΡΙΖΑιων για μετανάστες!;
    Νομίζω πως μπερδεύεσαι έχοντας στο νου σου την προσπάθεια του «συστήματος» να αποπλανήσει/βιάσει ψυχικά τους νέους με αποτέλεσμα να ανοίξει ο δρόμος για την πορνεία -σεξουαλικές σχέσεις το λένε οι απίθανοι!

    Β.
    Επιτέλους!!!

    Γ.
    Ο Κύριος είναι και Αφέντης και έχει και Θέλημα! Πού το περίεργο;!

  2. philalethe00 Says:

    @4_0
    Αγαπητέ μου, καλησπέρα και ευχαριστώ για τον σχολιασμό. Σπεύδω να απαντήσω, όψε(-ιμα)… 😉

    Α. Δεν προσπαθώ να τον υποβαθμίσω, απλώς προσπαθώ να τον εντάξω σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και να πω κυρίως ότι είμαστε υπεύθυνοι κι εμείς για παρόμοιες ενέργειες πράγματι… Μην ψάχνουμε δηλαδή «εξιλαστήριο θύμα». Ο Χριστός είπε άλλωστε «ο βλέπων προς το επιθυμήσαι ήδη εμοίχευσεν εν τη καρδία αυτού» κ.λπ., διότι λείπει απλώς η ευκαιρία…

    Β. Χαίρομαι που συμφωνούμε. 🙂

    Γ. Δεν νομίζω ότι είναι αφέντης με την έννοια την τρέχουσα. Δηλαδή δεν θέλει να κάνει τον αρχηγό. Θέλει να μας σώσει και ο μόνος τρόπος είναι δια της ένωσής μας μαζί Του. Έτσι, πρέπει να κάνουμε υπακοή στις εντολές Του. Αυτό είναι κάτι διαφορετικό κατά την άποψή μου από το να πούμε «ο Θεός είναι το μεγάλο αφεντικό». (Ο Σαρτρ είχε γράψει κάποτε «Περίμενα ένα ποιητή και μου σέρβιραν ένα μεγάλο αφεντικό»- φοβερός λόγος νομίζω…)

    Ευχές πολλές. 🙂

  3. 4_0 Says:

    Α.
    Προφάσεις…

    Β.
    Πάντως σου πήρε περισσότερο από μισό χρόνο για να χαρείς που συμφωνούμε!
    Εύχομαι στα άλλα που θα προκύψουν να είσαι γρηγορότερος!
    😉

    Γ.
    Τα μπερδεύεις ενώ είναι απλά…

  4. philalethe00 Says:

    @4_0
    Α. Δεν το νομίζω, αγαπητέ μου…
    Πάντως, έχει ενδιαφέρον η άποψη ότι αφορά μια ειδική περίπτωση…

    Β. Μην είσαι τόσο σίγουρος ότι έχεις δίκηο… 🙂 Είμαι πάντως ανοιχτός στα επιχειρήματά σου, νομίζω ότι αυτό το έχω δείξει…

    Γ. Ίσως, ίσως όχι. Σημασία έχει να συμφωνούμε στις έννοιες, όχι στα λόγια και τις διατυπώσεις…

  5. 4_0 Says:

    Α.
    Πολλοί κατηγόρησαν τον Πάγκαλο για το ότι με το ‘μαζί τα φάγαμε’ προσπάθησε να πετύχει μια διασπορά της ευθύνης σε όλους ώστε να υποβαθμιστεί η ευθύνη των κυρίως υπεύθυνων για την κατάντια της χώρας!
    Αν δεν το κατάλαβες εκτός από τους ΣΥΡΙΖαίους μου θύμισες και τον μπαρμπα Θόδωρο… Τυχαίο;

    Β.
    Δύσκολος αλλά όντως … ανοιχτός.

    Γ.
    Το ωραίο είναι να συμφωνούμε και στις έννοιες και στα λόγια και στις διατυπώσεις και στα Γιώτα και στις κεραίες!!
    Ή όλα ή τπτ!
    Ε;! τι λες;

    Χαίρε εν Κυρίω

  6. philalethe00 Says:

    @4_0
    Α. Μα είμεθα ομοιδεάται, αγαπητέ μου… 😀
    Αγαπητέ, δεν λέω ότι όλοι για το συγκεκριμένο πράγμα ευθυνόμαστε το ίδιο. Απλώς λέω ότι ενδέχεται κι εμείς σε μικρότερη κλίμακα να είμαστε αμετανόητοι σε αμαρτήματα του είδους… 🙂
    Όσο για τα του Παγκάλου, διαφωνώ καθέτως…
    Για τους ΣΥΡΙΖΑίους κ.λπ., έχω πει επανειλημμένως ότι οι Αριστεροί έχουν πλιατσικολογήσει την χριστιανική και ειδικά την Ορθόδοξη κοινωνική παράδοση, και την έχουν κάνει παντιέρα τους.
    Τώρα, εμείς τι θα κάνουμε; Θα την ενστερνιστούμε εκ νέου ή θα λέμε ότι αυτά είναι των Αριστερών, είναι κουμουνιστικά κ.ά…. «εξυπνάδες»; 🙂 Ας το σκεφτεί ο καθένας…

    Β. Καλοσύνη σου. Γενικώς, η βία και ειδικώς η βία σε εθνικοαμυντικό επίπεδο είναι απαγορευμένη και συνιστά έκπτωση από το πρόττυπο του Χριστού και των Πατέρων μας…

    Άντε να το πεις αυτό στους υπερπατριώτες οργανωσιακούς κ.ά. Ορθοδόξους της σήμερον… Δεν βρίσκεις, αγαπητέ φίλε; [Με την ευκαιρία, αν ξέρεις πού θα βρω έργα του Αγίου Αθανασίου του Παρίου, θα το εκτιμούσα πολύ, ψάχνω και ακόμη δεν έχω βρει…]

    Γ. Κοίταξε, λέγεται ότι και ο Μέγας Βασίλειος, για να εγκεντρίσει και να εφελκύσει τους ήπιους αρειανιστές της εποχής του, δεν χρησιμοποιούσε την ορολογία «ομοούσιος» κ.λπ.
    Γενικώς, κατά τους Πατέρες «επί των πραγμάτων και όχι επί των ρημάτων» είναι ο αγώνας. Αυτό δεν έγραψε ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς;

  7. . Says:

    Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός κι έχει κάτι μοναδικό να προσφέρει. Συμπληρωματικότητα. Ο ένας πρόσφερε την πολύτιμη παρατήρηση οτι κατακρίνουμε αυτόν που βίασε σώμα, χωρίς, όμως, εμείς να κοιτάμε ποτέ τον εαυτό μας (ως σύνολο) στον καθρέφτη, που βιάζουμε (α πληθ πρόσωπο, εμείς, γενικώς κι αορίστως) και σώμα και ψυχή. Ο άλλος πρόσφερε την πολύτιμη συμπλήρωση οτι το γεγονός της ευθύνης των άλλων, σε καμία περίπτωση δεν μειώνει την ευθύνη του ενός. Εάν κάπου γραμμένο «φταίμε», χρειάζεται συνοδεύεται από γραπτό «φταίει αυτός». Συμπληρωματικότητα. Κάθε άνθρωπος είν μοναδικός κι έχει κτ μοναδικό ν προσφέρει.

  8. Γιώργος Says:

    Φιλαλήθη η ΔΙΚΗ σου γνώμη ποιά είναι; Τί είναι χειρότερο κατ’ εσέ, ο βιασμός ή η αποπλάνηση; (Σε προκαλώ να απαντήσεις σε λιγότερο από τρεις γραμμές)

  9. philalethe00 Says:

    @.
    Νομίζω ότι αυτό είναι περίπου και το δικό μου πνεύμα. Ευχαριστώ ΠΆΡΑ πολύ για την συμμετοχή σου στην συζήτηση και συν-ζήτηση. 🙂

    @Γιώργος
    Θεωρώ γενικώς ότι και τα δύο είναι εξαιρετικά μοχθηρές πράξεις. Απλώς, εδώ σκοπό έχω να τονίσω αυτήν που δεν τονίζεται για λόγους «κοινωνικής σύμβασης»(ή/και υποκρισίας). Ειλικρινώς ευχαριστώ γ/τ συμμετοχή.

  10. mexik Says:

    Φιλαλήθη χαιρετώ!!!
    Θα σχολιάσω μόνο το Α καθότι μόλις το διάβασα μπήκα σε σκέψεις…. Απλά σκέφτηκα την πλευρά της κοπέλας γιατί αν κατάλαβα καλά αυτό που λέει ο άγιος αφορά την πλευρά του άντρα, αυτού δηλαδή που ατιμάζει την κοπέλα είτε το θέλει είτε όχι (βιασμός)…
    Σκέφτηκα λοιπόν αυτή η ψυχή που βιάζεται μετά πως θα ενώσει τα κομμάτια της και θα επανέλθει στην πρότερη κατάστασή της;;; Και πως μπορεί αυτό το γεγονός να την οδηγήσει ή να την κρατήσει κοντά στο Θεό… Δεν μπορεί αυτό το γεγονός να την απομακρύνει από κοντά Του;; Πολύ με προβληματίζει αυτό το ενδεχόμενο που πιθανό να οδηγούνται κάποιες ψυχές εξαιτίας της απογοήτευσης και απόγνωσης που βιώνουν…
    Και αντιθέτως, η κοπέλα που τελικά με τη θέλησή της διαφθείρεται τι σημαίνει;; Ότι δε θα σωθεί;;
    Πάντως αυτό που παρατηρώ είναι ότι κάθετι που αναφέρουν οι Άγιοι, κάθε λόγος του Θεού είναι τόσο ιδιαίτεροι και μοναδικοί για κάθε άνθρωπο και περίπτωση… δεν μπορεί καθόλου να γενικευτεί αλλά να μελετηθεί κάθε περίπτωση ξεχωριστά… και μάλιστα αυτό δεν μπορεί να γίνει από τον καθένα…
    Πολύ σημαντική είναι η μετάνοια, ένας παράγοντας που δεν φαίνεται στα μάτια ίσως των ανθρώπων αλλά είναι ορατός στα μάτια του Θεού…
    Καλό βράδυ και ευχαριστώ πολύ για το κείμενο του Αγίου…. :):):)

  11. philalethe00 Says:

    @mexik
    Ναι, ναι, συμφωνώ με τα λεγόμενα.

    Ο Θεός δεν «μισεί» ούτε τιμωρεί ούτε ο,τιδήποτε, αυτά λέγονται εξ υποκειμένου πάντα. Κύριο στοιχείο είναι η μετάνοια πάντα.

    Σίγουρα επίσης δεν μπορώ να αποκλείσω ότι γράφτηκε για μια ειδική περίπτωση…

    Πολλές ευχές, ευχαριστώ για την προσεκτική ανάγνωση!! 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: