Αγκάθια εν όψει εκλογών

by

Όσο προσεγγίζουμε τις επόμενες εκλογές, τόσο έρχεται στο φως κάτι στο οποίο αναφερόμασταν και την περασμένη φορά. Αυτό είναι η ασόβαρή μας στάση ως «στρατευομένης Εκκλησίας» απέναντι στα κοινωνικοπολιτικά θέματα. Ο π. Επιφάνιος στο εκεί αναφερθέν άρθρο(σσ. 484-487, «Άρθρα, μελέται, επιστολαί, εκδ. β’, 1986) κυρίως την καταλογίζει σε ένα απλοϊκό «αντικομμουνισμό» και σε μια αποφυγή ως το ’80 των συντηρητικών να πολεμήσουν ευθέως τον Χριστό και την Εκκλησία με τα λόγια. Εδώ θα σταθούμε ειδικά στο παρακάτω κείμενο. Δεύτερον, θα προσπαθήσουμε

Γεώργιος Τυπάλδος- Ιακωβάτος

να επαναλάβουμε κάτι που είχε κάνει και ο Ν. Ψαρουδάκης λίγο μετά τις εκλογές του 1981(βλ. Ανοιχτή επιστολή προς την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, «Κείμενα και ντοκουμέντα», εκδ. Μήνυμα, σσ. 191-196) : θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε μία Αριστερή κυβέρνηση μακρυά από «πεπονόφλουδες» που πονηροί και κάπηλοι εχθροί της θα πάνε να της βάλουν. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως θα προδώσει την ιδεολογία, αλλά και τον ριζοσπαστικό χαρακτήρα της ακόμη.

Ποικίλοι δημοσιογράφοι, δημοσιολογούντες αλλά ακόμη και ορισμένοι δεσποτάδες μας γράφουν και μας δηλώνουν συχνά τις πολιτικές θέσεις και απόψεις τους και πραγματικά απορεί κανείς πώς κατέληξαν οι άνθρωποι αυτοί εκεί από μια χριστιανική σκοπιά… Πρώτο θέμα: ο όρκος από χριστιανικής άποψης είναι αμαρτία και δη «θανάσιμη». Ο αείμνηστος π. Επιφάνιος είχε πει πως ο («θρησκευτικός») όρκος είναι μια «αδικία προς τους Χριστιανούς». Ο ίδιος ο Χριστός τον απαγόρευσε ολοκληρωτικώς( βλ. Ματ. ε’, 33-34), οι Πατέρες έχουν γράψει συστάδες σχετικών κειμένων. Μολαταύτα, οι υπέρμαχοι του όρκου επιμένουν, νομίζοντας ίσως ότι κάνουν τους Ζηλωτές. Δεύτερο ζήτημα είναι τα όσα αφορούν τις σχέσεις της Διοικούσας Εκκλησίας με το Κράτος και την μισθοδοσία του Κλήρου από αυτό. Προτείνω εδώ το βαρύτιμο βιβλίο του πατρός Γεωργίου Μεταλληνού «Πολιτική και Θεολογία»(εκδ. Τέρτιος, 1990) το οποίο αναφέρεται στην πολιτική προσπάθεια και αγώνα των Ριζοσπαστών των Επτανήσων και ειδικότερα σε αυτόν του Γεωργίου Τυπάλδου- Ιακωβάτου. Αυτοί ήσαν (οι) κατ’εξοχήν Ρωμηοί πολιτικοί του 19ου αιώνος και πραγματικά, όχι καπηλευτικά, αγωνίστηκαν να κάνουν μια πολιτική βγαλμένη από την παράδοση της Ορθοδοξίας. Οι Ριζοσπάστες πρότειναν ήδη έκτοτε, 150 χρόνια πριν, τον Χωρισμό Κράτους- Διοικούσας Εκκλησίας και την μισθοδοσία του ι. Κλήρου από την Εκκλησία, διότι αυτό ήταν το μόνο που ήταν σύμφωνο με τους Ιερούς Κανόνες, δηλ. τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων (-όπου συμμετείχαν και «θεούμενοι» -Άγιοι). Επιπλέον, να σημειώσουμε ότι πρότειναν εθελοντική στράτευση και παύση των εχθροπραξιών με την Τουρκία και πολλά επιπλέον, λόγω ενός βαθιά αντιπολεμικού και ειρηνιστικού πνεύματος –και παρά τον ρωμαΐικο μεγαλοιδεατισμό τους- που ασφαλώς σήμερα θα τύγχαναν εμπαιγμών ποικίλων. [Βεβαίως, και ο Αλ. Παπαδιαμάντης είχε παρόμοιες ιδέες: έκτοτε πρότεινε την νομοθέτηση του πολιτικού γάμου (για ειδικές περιπτώσεις πάντα), ήταν εναντίον των διορθόδοξων Βαλκανικών πολέμων κ.ά. εκκλησιαστικώς μη-πολιτικώς ορθά.]

 

Αλλά έχει σημασία το πράγμα να ειδωθεί και από μία ανανεωτική αριστερή οπτική, μάλιστα κατά την στιγμή που αυτή γεννιόταν. Ο Σαντιάγο Καρίλιο, τότε ακόμη ΓΓ του (φιλοσοβιετικού) ΚΚ Ισπανίας, θεωρούσε ότι οι σοσιαλιστές έπρεπε να καταφέρουν αυτό που δεν θα κατάφερναν οι αντίπαλοί τους αστοί, δηλαδή την (φιλική) συνύπαρξη με την «Εκκλησία», καταδικάζοντας σαφώς τον «αντικληρικισμό του 1900»:  «Η αστική αθεϊστική και δημοκρατική σκέψη στην Ισπανία ήταν ανίκανη να φτάσει σε μια βάση συνύπαρξης με την Εκκλησία []Σ’ ένα διαφορετικό επίπεδο, στην σφαίρα της θρησκείας όπως και σε άλλες σφαίρες, το προλεταριάτο αντιμετωπίζει την ανάγκη να πραγματοποιήσει καθήκοντα που η αστική τάξη ήταν ανίκανη να εκπληρώσει. Είναι δικό μας χρέος [] να ξεπεράσουμε [] τον αντικληρικισμό του 1900 και να δημιουργήσουμε νέες σχέσεις ανάμεσα σε αυτούς που πιστεύουν κι εκείνους που δεν πιστεύουν.»(Προβλήματα του σοσιαλισμού σήμερα, 1975, μτφ. Ηλ. Ηλιού)

Επιπλέον, ο Καρίλιο μιλάει για την πρέπουσα ενίσχυση της Εκκλησίας από τον Κρατικό προϋπολογισμό ακόμη και σε περιπτώσεις που αυτή είναι «ιντεγκριστική» και ευλογεί την αδικία, όπως στην Ουγγαρία και την Πολωνία:

«Παρ’ όλα αυτά η Εκκλησία λειτουργεί ελεύθερα σ’ εκείνες τις χώρες και παίρνει κρατικές επιχορηγήσεις.» (οπ.π., σ. 41)

Αυτές οι παρακαταθήκες θεωρώ πως είναι διδακτικές και για σήμερα.

Ακόμη, και στο θέμα της διδασκαλίας των περί Θεού μαθημάτων, και πέραν του ότι η εκπαίδευση στο Βυζάντιο ήταν σε ένα μεγάλο μέρος «κοσμική», πρέπει να δούμε το μάθημα των θρησκευτικών ως ένα μάθημα με γνώσεις περί της (υπερβατικής) πίστης, αλλά που προωθεί την αναζήτηση και την αμφισβήτηση, με πνεύμα καλοπροαίρετο, δεκτικό, αλλά και κριτικό-αντικομφορμιστικό. Θυμίζω ότι ο μέγας θεολόγος της ρωσικής διασποράς Π. Ευδοκίμωφ πρότεινε έδρα αθεϊσμού στις θεολογικές σχολές, για την ευαισθητοποίηση σε όσα ζητήματα αυτός έθετε, διότι ο αθεϊσμός είναι (κατά τον Ευδοκίμωφ) «αίτημα εξαγνισμού της πίστης».

Έχοντας κατά νου τα παραπάνω, που γράφονται προληπτικώς, ας κάνουμε όλοι τις επιλογές μας… ΝΑ ΑΠΟΔΕΊΞΟΥΜΕ, ειδικότερα, εμπράκτως, ότι η αλήθεια δεν είναι «όπιο του λαού»…

 

Αναδημοσίευση από εφ. «Χ», φ. 871, σε τροποποιημένη μορφή

Advertisements

Ετικέτες: , , , , , ,

8 Σχόλια to “Αγκάθια εν όψει εκλογών”

  1. kkk Says:

    περί άλλων τυρβάζει η εφ. «Χ» κι εσύ μαζί…

    http://www.romfea.gr/ektakta-nea-2/12788-skaiotati-prosvoli-xristou-syriza

  2. philalethe00 Says:

    @kkk
    http://www.historylearningsite.co.uk/cultural_revolution.htm
    Βασικά, φοβάμαι ότι οι περισσότεροι «το εχάψαμεν», ότι η φωτογραφία αυτή που αναρτήθηκε στο Facebook του κ. Μηλιού στις …αρχές Μαΐου αφορά κάτι παραπάνω από μια ιδεολογική αναφορά στην μαοϊκή Κίνα και στην περίφημη «Πολιτιστική επανάσταση» που έλαβε χώρα πριν …45 χρόνια. Προσωπικά βλέπω την ενασχόληση εκ μέρους κυρίων των στρατευμένων κομματικών εφημερίδων της αντίπαλης παράταξης με το θέμα άκρως καπηλευτική και παρελκυστική.

    Όμως είμαι πρόθυμος να το συζητήσουμε. Αν θέλεις, αγαπητέ φίλε, εγώ θα το ήθελα πολύ να επιχειρηματολογήσεις για το τι νόημα έχει
    για εσένα αυτή η φωτογραφία σε σχέση με τις εκλογές.
    Τουλάχιστον ελπίζω πως θα συμφωνήσουμε ότι οι ανήκοντες σε μυστηριακές θρησκείες -όπως λ.χ. ο Τεκτονισμός- ουδένα δικαίωμα έχουν να κατηγορούν τους άλλους επί αντιχριστιανισμώ, αλλά κάτι τέτοιο αφορά τους καθαρούς, έστω τους ουδέτερους.

    Ακούω λοιπόν, με μεγάλη προσοχή.

  3. kkk Says:

    Πάλι καλά δέχεσαι πως οι αριστεροί στην πλειοψηφία τους είναι αντιχριστιανοί ή αν προτιμήσουμε το συντομότερο, αντίχριστοι.

    Η προσπάθειά σου να μας πεις οτι οι αριστεροί δεν προωθούν και τίποτα κακό(κατάργηση όρκου, διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους) ήταν αυτό που μ’έκανε να σου δείξω οτι οι αριστεροί προωθούν πολύ χειρότερα πράγματα από όσα νομίζεις…

    Αντί να αθωώνετε ελαφρά τη καρδία την απαράδεκτη αριστερά θα έπρεπε με κάθε τρόπο να την θέσετε εκτός νόμου, μαζί με την ‘Χρυσή Αυγή’. Εξάλλου έχουν τόσα κοινά!!

  4. philalethe00 Says:

    @kkk
    Αγαπητέ, δεν θεωρώ ότι οι Αριστεροί είναι στην πλειοψηφία τους αντίχριστοι ούτε αντιχριστιανοί. Το είχε πει και ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Οι αριστεροί είναι πιο πιστοί από τους δεξιούς», έτσι δεν είναι;
    Θεωρώ ότι έχουν πάρει από τον Κοινωνικό Χριστιανισμό πάρα πολλές θέσεις τους. Τώρα, αν δηλώνουν στα λόγια κάποιοι άθεοι κτλ., ας σκεφτούμε ποιο είδωλο θεού έχουν κατά νου…

    Η προσπάθεια που αναφέρεις δεν είναι δική μου, αλλά… των Ιερών Κανόνων!Τους Ιερούς Κανόνες δεν πρέπει να τους θυμόμαστε όπου συμφέρει τις (εσφαλμένες) αντιλήψεις μας ή μόνο στο ζήτημα του Οικουμενισμού, έτσι δεν είναι;

    Επίσης, αν θεωρείς, αγαπητέ φίλε, σοβαρά ότι πρέπει να τεθεί εκτός νόμου η Αριστερά, μάλλον μου θυμίζεις την …KKK που ευδοκίμησε στην Αμερική. Για εμένα, και Αριστερά σε όλες της τις μορφές, αλλά και η Χρυσή Αυγή πρέπει να έχουν δικαίωμα λόγου να εκθέτουν δημόσια τις απόψεις και τις θέσεις τους, ισότιμα.
    Και για να έχουμε καλό ρώτημα, θα ήθελα να μας πεις εσύ πώς βλέπεις τις εκλογές. Πώς να ψηφίσουμε, πού να προσανατολιστούμε; Σε ένα κόμμα αντιαριστερό; Ευχαριστώ για την συζήτηση.
    Φιλικά.

  5. kkk Says:

    Άλλο τι πιστεύετε εσείς για τους αριστερούς κι άλλο τι πραγματικά είναι!
    Πάντως σε όλους είναι γνωστό ποιοι είναι αυτοί που βλέπουν τον Σταυρό και φεύγουν.. όπως και τον Αγιασμό (και δεν μιλάω για τα δαιμόνια)!

    Δεν φέρω καμία ευθύνη για τα όσα λέει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

    Το αυγό κοντεύει να σπάσει και να βγει από μέσα ο Ζίζεκ πιασμένος χέρι-χέρι με τον Αλέξη κι εσύ μας λες τα δικά σου! Εκτός κι αν είσαι κι εσύ με τον Αμυρά και σας δούμε ως ομάδα των τεσσάρων να φέρετε τσεκούρια και να ψάχνετε στους δρόμους τον… κατακτητή!! Η κατάσταση έχει ξεφύγει εδώ και χρόνια αλλά το σίγουρο είναι ότι στις μέρες μας έχει χαθεί κάθε έννοια νομιμότητας ! Αλλά τώρα για νομιμότητα θα μιλάμε; Εδώ δεν βλέπετε τα βασικά….
    Καλά ξεμπερδέματα!

  6. philalethe00 Says:

    @kkk
    Αγαπητέ μου,
    δηλαδή εσύ προτιμάς αυτούς που ξημεροβραδιάζονται μετέχοντας σε τελετές εντός ναών σε περίοπτη θέση;
    Αγιασμός καλό είναι να γίνεται και να συμμετέχουν όσοι πραγματικά πιστεύουν (και δεν έχουν και άλλο θρήσκευμα- ο νοών νοείτω 🙂 ).
    Όχι όσοι έτσι κάνουν τον ..ευσεβή και νομίζουν ότι κερδίζουν την εύνοια των παραδοσιακών και των φιλοχριστιανών.

    Ποιο είναι αυτό το αυγό στο οποίο αναφέρεσαι; Ο δε Ζίζεκ είναι ένας φιλόσοφος αριστερός με πολύ θετική άποψη για τον Χριστιανισμό γενικά. Προσωπικά δε, όπως πολλές φορές έχω διατυπώσει σε αυτό το ιστολόγιο, δεν προκρίνω τη βία, ακόμη και την πολύ δικαιολογημένη, ως μέσο αντιμετώπισης. Διότι ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα, ακόμη και όταν έχουμε μια κατάσταση άκρας αδικίας και κατοχής ουσιαστικά, όπως αυτή εδώ.
    Ευχαριστώ για την ευχή, αλλά φοβάμαι ότι τα ξεμπερδέματα δεν τα χρειαζόμαστε και τόσο εμείς εν προκειμένω…Αλλά σίγουρα να μην φοβάσαι, φίλε, διότι και εμείς έχουμε περάσει από αυτό το στάδιο του φλερτ με τον αστοχριστιανισμό… Η αγάπη που μας χαρίζεται άνωθεν μας βοηθάει να το ξεπεράσουμε αυτό γρήγορα…

    Είμαι στην διάθεσή σου για οποιαδήποτε άλλη επισήμανση ή απορία.
    Καλή φώτιση.

  7. kkk Says:

    Εγώ δεν αθωώνω ελαφρά τη καρδία κανέναν, όπως κάνεις εσύ όταν ασχολείσαι με ‘μικρά πταίσματα’ της Αριστεράς!!
    Αλλά ούτε και κρίνω τους άλλους όπως κάνεις εσύ βάζοντας στο ίδιο τσουβάλι της υποκρισίας και του τεκτονισμού όλους όσους κάνουν τον Σταυρό τους ή δέχονται να φωτιστούν από τον Ιερέα μετά από Αγιασμό.
    Εγώ δεν κρίνω τους αριστερούς! Απλώς σου θυμίζω τι μας λένε φωναχτά, όλοι τους, σχετικά με τα πιστεύω τους… Οι ίδιοι τα λένε!

    «Ο δε Ζίζεκ είναι ένας φιλόσοφος αριστερός με πολύ θετική άποψη για τον Χριστιανισμό γενικά.»

    Φιλαλήθη, είσαι ενημερωμένος για ποιον Ζιζεκ μιλάμε;
    Θα σου έδινα λινκο για να δεις τι λέει για τον Θεό και άλλα διάφορα ο Ζιζεκ αλλά έλα που δεν θέλω να ξαναδιαβάσω τέτοια πράγματα κι ούτε φυσικά να διαδώσω με αυτόν τον τρόπο τις ασυναρτησίες του τύπου αυτού…
    Αν δεν γνωρίζεις περί τίνος πρόκειται καλύτερα να την ψάξεις λίγο!

    Ελπίζω να γίνει μια καλή αρχή και να αναλάβει ο Εισαγγελέας και τον Αμυρά αλλά και γιατί όχι και άλλα στελέχη της Αριστεράς που χωρίς 2η σκέψη καλούν εαυτούς και αλλήλους σε ανυπακοή, στάση, βία κτλ Το έχουν παρακάνει.

    Συνήθως αυτός που χρειάζεται ξεμπέρδεμα δεν το καταλαβαίνει!

  8. philalethe00 Says:

    @kkk

    Καλησπέρα και πάλι. 🙂

    Αγαπητέ μου, δεν ξέρω αν διαβάζεις το ιστολόγιο, αλλά έχω να σε πληροφορήσω ότι έχω ασκήσει κριτική στην Υπαρκτή Αριστερά στο παρελθόν μέχρι …παρεξηγήσεως. Τελειώς δειγματοληπτικά:
    https://philalethe00.wordpress.com/2009/12/18/%ce%bf%ce%b9-%cf%86%cf%89%cf%84%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%ad%cf%82-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%85%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ba%cf%84%ce%ae%cf%82-%ce%b1%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b5%cf%81%ce%ac%cf%82/

    Και εδώ τα άρθρα με ετικέτα Υπαρκτή Αριστερά: https://philalethe00.wordpress.com/tag/%CF%85%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BA%CF%84%CE%AE-%CE%B1%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AC/

    Σχετικά με το θέμα του αγιασμού κτλ, σου θυμίζω ότι «ο Θεός ετάζερι καρδίας και νεφρούς», δηλαδή δεν κοιτάζει τις ευσεβοφάνειες και αν «τοις χείλεσι Τον τιμά» κάποιος, αλλά πού είναι η ΚΑΡΔΙΆ αυτού του ανθρώπου, ποια τα κίνητρά του.
    Και βέβαια, γενικά η πρακτική των συντηρητικών κομμάτων είναι ο έμπρακτός αθεϊσμός, περιττό να το πω, ενώ των Αριστερών πολύ συχνά -και παρόλα τα προβλήματα, όπως αυτά που επισημαίνω παραπάνω, έστω για τότε που γράφτηκαν, διότι έχουν επέλθει αρκετές αλλαγές προς το καλύτερο- είναι έμπρακτος κοινωνικός Χριστιανισμός.
    Αυτό για μένα σήμερα, που έχω μελετήσει τον κοινωνικό Χριστιανισμό σε ένα εύρος, είναι κοινοτοπία.
    Ο Σλαβόι Ζίζεκ είναι ένας φιλόσοφος που έχει γράψει ειδικό βιβλίο περί Χριστιανισμού: «Ο διαστροφικός πυρήνας του Χριστιανισμού» (εννοεί ότι η Εκκλησία με τα χρόνια διεστράφη και πρέπει τώρα να επιστρέψει πάλι στην αρχαία της εκδοχή) νομίζω είναι ο τίτλος του και έχει γράψει πολλά θετικά πράγματα περί του Χριστιανισμού, της ιστορικής του προσφοράς κ.λπ. Δεν είπα ότι είναι πιστός. Αν έχει γράψει κάτι περί Θεού, μπορείς να μου το στείλεις. Δεν έχω διαβάσει πουθενά κάτι τέτοιο, ούτε βέβαια και το έχω ερευνήσει. Σημασία έχει ποιον «θεό» έχει υπ’όψει. Το είδωλο του σύγχρονου κόσμου, της αιρετικής Ευρώπης; Διότι τον αληθινό Θεό δεν νομίζω να τον έχει υπ’όψει… Πάντως, μπορείς να μου στείλεις ό,τι θέλεις στο μέιλ:
    philalethe00@gmail.com

    Τέλος, θα ήθελα να ήμασταν περισσότεροι ανοιχτόμυαλοι ως Χριστιανοί. Η βία εφαρμόζεται καθημερινά ως πρακτική από την κυβέρνηση, δε μπορείς να πεις ότι ένα μήλο που θα πετάξει κάποιος, ένα νεράτζι και έστω μερικές σφαλιάρες σε ένα βουλευτή είναι βία, βία είναι να σε αναγκάζουν να ζης με 700 και 400 ευρώ τον μήνα, αγαπητέ μου!!! Διάβασε το Δευτερονόμιο!!!! Ο Μωυσής τα έχει γράψει πριν τους σύγχρονους Αριστερούς, έκτοτε!!!

    Αν θεωρείς πως είμαι μπερδεμένος, καλά θα κάνεις να μου γράψεις κάτι που θα με κάνει να ξεμπερδεφτώ. Αλλά ως τώρα, δεν βλέπω στην προσπάθειά σου να με μεταπείσεις να εκφράζεις κάτι τέτοιο που να βρίσκεται κοντά στην «υγιαίνουσα διδασκαλία»…

    Είμαι πάντως όλος αυτιά.

    Ευχαριστώ για την συζήτηση.
    Καλή φώτιση να έχουμε όλοι και να προσευχηθούμε ως Εκκλησία όποιος κυβερνήσει να έχει και αυτός, διότι θα την χρειαστεί…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: