«…παρά να μην τρώμε λάδι τις Τετάρτες»

by

Άγιος Στέφανος ο Πρωτομάρτυρας

Αυτό είναι ένα απόσπασμα («…ει μη να μη τρώγομεν έλαιον τας Τετράδας») από τον γνωστό λίβελλο-λιβελλογράφημα του λεγόμενου Ανωνύμου του Έλληνος που ονομάζεται «ελληνική νομαρχία». Όπως έχει διαπιστωθεί από την έρευνα, στο κείμενο αυτό ενυπάρχουν ρατσιστικές αντιλήψεις(όπως το αναφέρει ο π. Γ. Μεταλληνός) και συκοφαντικές- λιβελλογραφικές τοποθετήσεις κατά του κλήρου. Κάποιοι λένε ότι στην πραγματικότητα συντάχθηκε από τον Αδαμάντιο Κοραή.

Ο Ανώνυμος Έλλην ή Αδ. Κοραής τότε, λοιπόν, έλεγε ή ίσως συκοφαντούσε ότι οι ιερείς/ιεροκήρυκες άλλο δεν δίδασκαν τους ποιμαινομένους από αυτό, δηλαδή να κάνουν την νηστεία -που είναι, υπό κάποιες προϋποθέσεις, πολύ ωφέλιμο μέσο πνευματικής ανόδου και όχι αυτοσκοπός- τις Τετάρτες, άρα ηθικισμός, ειδωλοποίηση μίας εξωτερικής συμπεριφοράς, ανεξαρτήτως συνθηκών ή ανεξαρτήτως πνεύματος. Και οπωσδήποτε, όταν κακοποιούνται τόσοι άνθρωποι γύρω, πώς εμείς μπορούμε να εστιάζουμε τόσο πολύ σε κάποια τέτοια πράγματα αντί για την ευποιΐα και την αλληλεγγύη στους αδικούμενους και τους ομοεθνείς; Και σήμερα συμβαίνει, όμως, κάτι παρόμοιο…

Δεδομένου και του πνεύματος δειλίας και φόβου απέναντι στους ισχυρούς της ημέρας, που οπωσδήποτε είναι ανθρώπινο ως ένα σημείο, έχουμε αναγάγει ορισμένες εξωτερικές καταστάσεις ή επιλογές ως πράγματα από τα οποία κρίνεται η σωτηρία του Έθνους! Λ.χ. όλοι γνωρίζουμε ότι ο Απ. Παύλος λέει ότι δεν είναι σωστό η γυναίκα να ενδύεται με ανδρικά ρούχα και το αντίστροφο- και είναι εύλογο. Αλλά εύκολα γεννάται το ερώτημα: ποια είναι αυτά τα ρούχα; Διότι, ως γνωστόν, το παντελόνι είναι φράγκικη ενδυμασία, ενώ η παραδοσιακή ανδρική ενδυμασία ήταν η φουστανέλα, που φορούσαν και οι ιδιαιτέρως «μακρυμάλληδες» επαναστάτες του Έθνους μας στην κατά Φ. Κόντογλου ‘αγιασμένη επανάσταση’ του ’21.

 Επίσης, σε ό,τι αφορά το θέμα της φωτογραφίας μας: πρόκειται, βέβαια, για τον Άγιο Στέφανο τον Πρωτομάρτυρα, ο οποίος εμφανίστηκε στο Ιουδαϊκό Συνέδριο ομολογώντας τον Χριστό και κατηγόρησε αυστηρά τους σκληρόκαρδους και πωρωμένους στις πεπαλαιωμένες αντιλήψεις τους Ιουδαίους. Έτσι, τον λιθοβόλησαν.

Πρωτύτερα, όμως, ο Άγιος Στέφανος υπήρξε «διάκονος των τραπεζών». Δηλαδή ήταν από τους επτά Διακόνους που εξέλεξε το σώμα της Εκκλησίας -άνδρες και γυναίκες ισότιμα, βέβαια-, ώστε να επιληφθούνε και ασχοληθούν με το θέμα της διανομής των αγαθών στην πρώτη εκκλησιαστική κοινότητα που ζούσε χωρίς καμιά ατομική ιδιοκτησία.

Οι Απόστολοι ήσαν οι ιερείς της εποχής, δηλαδή ασχολούνταν με την «διακονία του λόγου». Παραταύτα, όπως αναφέρει ο Συναξαριστής και κατά την παράδοση, ο Άγ. Στέφανος ασχολήθηκε και με την διακονία του λόγου, ενώ του δόθηκε και χάρισμα να κάνει σημεία-θαύματα. Εδώ ο Άγιος Στέφανος παρουσιάζεται ως νεαρός με ξέπλεκα και μάλλον μακρυά μαλλιά· παρόμοιο παρουσιαστικό είχε, άλλωστε, προς δυσαρέστησιν ορισμένων ‘συντηρητικών’, ο Χριστός.

Παραταύτα, σήμερα υπάρχουν ορισμένοι ιεροκήρυκες που, όπως η Χωροφυλακή την εποχή της παπαδοπουλικής δικτατορίας, επιτιμούν όσους έχουν μακριά μαλλιά του τύπου του Αγίου παραπάνω ή του Χριστού. Οι δε ι. Κανόνες καταδικάζουν μάλλον για τους ιερείς/μοναχούς το κούρεμα και το ξύρισμα, όπως έκανε, μεταξύ άλλων, και ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός στις διδαχές του για όλους, αφού ήταν επείσακτη από δυτικές αυλές συνήθεια. Η δε ναζιστική και σοβιετική νεολαία είχε την συνήθεια να έχει κοντοκουρεμένο μαλλί και ξυρισμένο πρόσωπο, όπως λέει ο Σολζενίτσυν κάπου, για να επιδεικνύει μια σκληρότητα και αμείλικτο πνεύμα· για αυτό και πολλοί άνθρωποι πνευματικοί ή των γραμμάτων τότε άφηναν γένια κτλ., ώστε να αντισταθούν σε αυτή την συνήθεια.

Έτσι, λοιπόν, με αυτά και με εκείνα, επαλήθευσαμε τα αντικληρικαλιστικά λιβελλογραφήματα: μέλημα μας έγιναν, αν όχι πεπλανημένες και δυτικότροπες, τότε αμφίβολης προέλευσης  συνήθειες προς επιβολή στους ασυμμόρφωτους…  δεν βρίσκετε;*

 Και, ως γνωστόν, όταν τυφλός οδηγεί τυφλό, θα πέσουν και οι δύο «εις βόθυνον».

*Προσπαθώ να ανοίξω το θέμα για συζήτηση, διότι είναι προφανές πως σας έχω απλώς εδώ προβληματισμούς και όχι λύσεις.  🙂

Advertisements

Ετικέτες: , , , , , , , , ,

7 Σχόλια to “«…παρά να μην τρώμε λάδι τις Τετάρτες»”

  1. cummulus Says:

    Καλημέρα.
    Νά σημειώσω δυό λόγια:
    1) Οϊ ἀνδρες, τούς προηγούμενους αἰῶνες δέν εἶχαν τήν φουστανέλλα, σάν κοινή ένδυμασία. Ἡ φουστανέλλα, π.χ δέν φοριόταν, ἄς ποῦμε στήν Θράκη, ἤ στήν Μακεδονία. Στά νησιά ἐξ ἀλλου, φοροῦσαν βράκες. Εἶδες ποτέ τόν Κανάρη μέ φουστανέλλα; Ποτέ! Πάντως νομίζω ὅτι σέ κάθε ἐποχή, ἀνεξάρτητα άν εἶναι τῆς μόδας, βράκες, φουστανέλλες, καί σεγκούνια, μποροῦμε ὄλοι νά ξεχωρίσουμε ποιά ἐνδυμασία εἶναι ἀνδρική καί ποιά γυναικεῖα, καί πώς πρέπει νά ντύνεται ἕνας ἄνδρας καί πώς μιά γυναῖκα. Βέβαια, στίς έφηβικές ἡλικίες, ἐκεῖ ὅπου τό μάρκετινκγ κάνει θραύση, τίθεται ζήτημα μέ ἐξωτερικές ἐμφανίσεις νέων παιδιῶν πού παραπέμπουν, ὄχι σέ ἀγόρια καί κορίτσια, ἀλλά σε «ἀγορίτσια».
    2) Νομίζω, ὅτι τό θέμα τῆς ἀνδρικῆς καί γυναικεἶας ἐνδυμασίας, ἀναφέρεται καί σ΄την Π.Δ, αλλά δέν ξέρω ποῦ.

  2. philalethe00 Says:

    @cummulus
    Καλησπέρα &
    σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ για το σχόλιό σου, που θεωρώ πολύτιμο, τουλάχιστον για εμένα. 🙂
    Σύμφωνα με την Βικιπαιδεία:
    «Η φουστανέλα ήταν παραδοσιακό ένδυμα των αντρών, των ποιμενικών κυρίως ομάδων, στα Βαλκάνια. Πρόκειται για μια κοντή πολύπτυχη λευκή φούστα. Κατασκευάζεται από πολλά ορθογώνια τρίγωνα τεμάχια υφάσματος, που ράβονται μεταξύ τους ίσιο με λοξό και μετά σουρώνονται στη μέση. Τις πιό πολλές φορές η φουστανέλα κατασκευάζεται σε δύο ξεχωριστά τμήματα και δένει στη μέση δεξιά και αριστερά. Το γεγονός ότι οι παλίοτερες φουστανέλες είχαν κορμί, ήταν λιγότερο πτυχωτές και μακριές ως τη μέση της γάμπας, κάνει πιο πιθανή την προέλευσή της από το πουκάμισο.[1] Μέχρι την δεκαετία του 1890 φοριόταν και στην Ελλάδα, οπότε και αντικαταστήθηκε για λόγους μόδας από «τα φράγκικα», αυτό δηλαδή που σήμερα αποκαλούμε παντελόνι.»

    Θαρρώ πως το θέμα αυτό με την ενδυμασία αναφέρεται στο Δευτερονόμιο. Το έχω δει και ως παραπομπή σε εισόδους ναών. Αν το βρω, θα επανέλθω. Αν το ξέρει κάποιος άλλος, παρακαλώ να μας πει. Προσέξτε, παρακαλώ, ότι δεν λέω είδος παντελονιού ή φούστας, αλλά μιλάω γενικά. Θα μπορούσα να παραπέμψω όποιος θέλουν και σε σχετική βιβλιογραφία όπου αναπτύσσονται αυτές οι απόψεις.
    Προς τιμήν τους, άλλοι πνευματικοί ζηλωτές -εδώ στην Θεσ/νίκη, που ξέρω-, αλλά περισσότερο κατ’επίγνωσιν, ενθαρρύνουν τους νέους να αφήνουν γένια, να μην είναι αγένειοι, όπως ο Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως τους νέους ιεροσπουδαστές της Ριζαρείου, όταν τον έκαναν διευθυντή της σχολής αυτής. 🙂

  3. Στέφανος Says:

    Κι εγώ που σκέπτομαι να αφήσω μουστάκι αλλά δεν με αφήνει η γυναίκα μου τι να κάνω; Θεωρούμαι αμαρτωλός;

  4. philalethe00 Says:

    @Στέφανος

    Όχι, σαφώς όχι… Ειλικρινά δεν θεωρώ ότι ο Θεός κρίνει εξωτερικά… Εξαρτάται γιατί κανείς έχει αυτό το παρουσιαστικό που έχει… Απλώς, ας ξέρουμε τι έκαναν οι Άγιοι και τι λένε οι ιεροί κανόνες. Ας πούμε, ο π. Επιφάνιος θεωρούσε καλό (τουλάχιστον), όπως αναφέρεται στις «Υποθήκες ζωής», οι ιερείς -οι ιερείς και όχι οι αφιερωμένοι- να έχουν την παραδοσιακή εμφάνιση των μακριών μαλλιών. Αλλά μέχρι εκεί.

    Ευχαριστώ για το σχόλιο… Ότι καλό! 🙂

  5. Κυριακή Says:

    Σας χαιρετώ, όταν είμουν μικρή συνηθιζα να βάφω τα μαλλιά μου και να εχω σκουλαρικι στη μυτη ομως΄αργοτερα καταλαβα μετα απο καποιες συζητησεις οτι δεν πρεπει να αλλαζουμε την εμφανιση που μας εδωσε ο Θεος. Και πανω απ’όλα να μην σκανδαλιζουμε τους άλλους. Τώρα ομως θα ήθελα να μου λύσεις μια απορία: το παντελονι στην εποχη μας ειναι απαγορευμενο την στιγμη που υπάρχουν επαγγέλματα στα οποία οι γυναίκες φοράνε παντελόνι όπως είναι η αστυνομια και ο στρατός; Η επιτρέπεται απο την στιγμη που δεν μπορει να αποτελεσει σκανδαλο για κάποιον; Σας ευχαριστώ και καλά Χριστούγεννα.

  6. philalethe00 Says:

    @Κυριακή
    Κυριακή, καλησπέρα και σε ευχαριστώ για το ωραίο σχόλιο.
    Αυτό που λες πράγματι είναι πολύ όμορφο και καλό, όπως νομίζω. Όπως υπάρχουν τα εξωτερικά γνωρίσματα, έτσι υπάρχουν και τα εσωτερικά: κάθε άνθρωπος είναι ένα ΜΟΝΑΔΙΚΌ πρόσωπο που έφτιαξε ο Θεός και που έχει τα δικά του ιδιώματα και τα δικά του γνωρίσματα, τα οποία και καλεί να αγιάσει ο Θεός. Ο Θεός προσλαμβάνει τον κάθε άνθρωπο και τον αφθαρτοποιεί- δεν τον κάνει μια ομοιόμορφη κόπια, όπως στον στρατό, στην Σοβιετία και στους Ναζί(όσοι έχετε δει την ταινία «Το κύμα», με καταλαβαίνετε άμεσα, έτσι δεν είναι; ). 🙂 Ας δούμε πχ πόσο διέφεραν οι Μ. Βασίλειος και Γρηγόριος Θεολόγος που ήσαν και επιστήθιοι φίλοι, αχώριστοι…
    Ακόμη, έχει σημασία και γιατί αλλάζεις κάτι στην εμφάνισή σου. Τι θέλεις να εκφράσεις και πετύχεις με αυτό. Πολύ συχνά είναι η φιλαρέσκεια. Άλλοτε είναι κάποια εσωτερική διάθεση ή την προσωπικότητά σου. Ο ποιητής Μίλτος Σαχτούρης γιατί έβαλε σκουλαρίκι(!) στο αυτί του σε μεγάλη ηλικία λ.χ.; Θέλησε έτσι να εκφράσει κάτι, να το αισθητοποιήσει.

    Τώρα, στο ερώτημά σου, το αν επιτρέπεται το παντελόνι, προσωπικά θεωρώ ότι ΓΕΝΙΚΏΣ αν κάτι ΔΕΝ είναι σκανδαλιστικό προς τους άλλους -αυτό είναι ένα θεμελιώδες κριτήριο- και αν αρμόζει προς το φύλο σου, επιτρέπεται.

    Επιπροσθέτως, βέβαια, στην Αστυνομία και τον Στρατό, πραγματικά δεν ξέρω. Θεωρώ ότι συχνά ο τρόπος λειτουργίας αυτών των θεσμών σήμερα, ιδιαίτερα σε εποχές Μνημονίου, είναι έως άκρως αντιχριστιανικός και κάνει τους ανθρώπους να βγάζουν τον αυστηρότερο -προς τους άλλους- εαυτό τους. Δηλαδή περισσότερο εμένα, σε μια τέτοια κατάσταση, θα με απασχολούσε το εσωτερικό/πνευματικό κομμάτι κι όχι η επίσημη ενδυμασία…

    Αυτά ως λογισμοί και ατάκτως ερριμένες σκέψεις… Ενδέχεται να επανέλθουμε… 🙂 Παρακαλώ όποιον ή όποιαν θέλει από τους φίλους/-ες του ιστολογίου, να μας γράψει κάτι, ο,τιδήποτε, όπως το σκέφτεται, αν θα ήθελε να προσθέσει ή να επισημάνει κάτι στο θέμα…

    Να μας γράφεις συχνότερα, όσο προλαβαίνεις! 🙂

    Πολλές ευχές και ευλογημένο άγ. Δωδεκαήμερο!,

  7. Εάν πολυκομάς την κόμην σου… « Ιστολογιακόν σημειωματάριον φιλαλήθους/philalethe00 Says:

    […] αναφερθεί στα θέματα αυτά με την ανάρτηση με τίτλο “…παρά να μην τρώμε λάδι τις Τετάρτες” . Σήμερα, θα κάνουμε μια μικρή αναφορά στο ζήτημα της […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: