O Ευγένιος Βούλγαρις και ο επιστημονισμός

by

Ο Ευγένιος Βούλγαρις υπήρξε από τους κυριότερους διδασκάλους στην Αθωνιάδα σχολή. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός που φοίτησε εκεί επί δεκαετία τον είχε ως δάσκαλο.

Έχει ειπωθεί ότι κράτησε από τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό ό,τι ήταν ανώτερο, αληθινό και βιώσιμο, δηλαδή την επιστήμη.

Ο ίδιος υπήρξε μοναχός. Παραταύτα, καταλάβαινε γιατί οι πληροφορίες που παίρνουμε από την Γραφή ή από τους Πατέρες είναι ανώτερες και απόλυτες από κάποια πορίσματα επιστημονικών θεωριών-ιδεολογιών. Είχε δεχτεί ακόμη και κάποια κοσμολογική θεωρία, θεωρώντας πως προκύπτει κάτι τέτοιο από την Γραφή, αν και δεν προκύπτει…

Τωρα, στο άρθρο της η κυρία Ελένη Νικολαΐδου* γράφει για τον Ε. Β. τα εξής: Ο Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806) εισήγαγε στην Ελλάδα τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, της νεότερης φιλοσοφίας και της λατινικής γλώσσας. Οι ιερείς επιχείρησαν να τον λιθοβολήσουν στα Ιωάννινα και τον κυνήγησαν ως άθεο.

Βεβαίως, εδώ ιστολογούμε. Αλλά όταν κανείς γράφει ένα τέτοιο μεγαλόστομο και αψίκορο άρθρο, δεν πρέπει κάπως να τεκμηριώνει τα όσα γράφει; Ποιοι ιερείς επιχείρησαν να τον λιθοβολήσουν, αφού εδώ δίδασκε τον μεγαλύτερο Φωτιστή του Γένους από τα 35 ως τα 45 του μέσα στην Μονή Βατοπεδίου της εποχής και μέσα στο Άγιο Όρος φυσικά; Ή μήπως κάτι τέτοιο αντιβαίνει στις αρχές της «αντιθρησκευτικής προπαγάνδας», όπως τις διατύπωσε ο υπεύθυνος στην ΕΣΣΔ Γιαροσλάφσκι;

*Πηγή: http://ligapola.blogspot.com/2011/08/blog-post_20.html

Advertisements

Ετικέτες: , , , , , ,

5 Σχόλια to “O Ευγένιος Βούλγαρις και ο επιστημονισμός”

  1. γρηγόρης στ. Says:

    Φαίνεται να έχει ασχοληθεί με το έργο, έστω και ενός, απ’ όσους αναφέρει στο άρθρο της;
    Ρητορικό μάλλον το ερώτημα….

  2. philalethe00 Says:

    @γρηγόρης στ.
    Γρηγορη μου, καλώς μας ήρθες και καλό Φθινόπωρο! 🙂
    Κρίνοντας από τα όσα γράφει, μεταφέρει προκατειλημμένες συκοφαντίες άλλων που, ανήκουν στον φωταδιστικό ή/και μαρξίζοντα -κατά κάποιον ορισμένο τρόπο- χώρο. Και μάλιστα με τελείως βαρύγδουπες τοποθετήσεις και τίτλο. 🙂 Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο! Καλή φώτιση σε ό,τι κάνεις!

  3. philalethe00 Says:

    Γρηγόρη μου, μια που το έθεσες, τραβούσα ιδιαίτερα τα μαλλιά μου και εξοργίστηκα με την απατεωνία του πράγματος με εκείνο που γράφει για τον Γεώργιο Γεμιστό -Πλήθωνα. Περαν των άλλων, ο Πλήθων διώχθηκε, διότι ήθελε να «αναστήσει τον παλαιό ελληνικό βίο»!!!!! Το ότι ο Πλήθων ήθελε να εφαρμόσει την θανατική ποινή σε όσους δεν δέχονταν την θρησκευτική του φιλοσοφία δεν λέει τίποτε στην σύγχρονη υπέρμαχο της επιστήμης. Το ότι ο Σχολάριος έγραφε στον Πλήθωνα, για να τον πείσει σχετικά με την ανωτερότητα του Πλάτωνα έναντι του Αριστοτέλη, στον οποίον βασιζόταν ο Παπικός Μεσαίωνας -και όχι η αναγέννηση, λ.χ.- επίσης δεν λέει τίποτα. Εν πάση περιπτώσει… Απλώς, για τον Βούλγαρι ήξερα ήδη τόσα που η ριζική παραμόρφωσή του γινόταν «ανάγλυφη»… 🙂

    Ευχαριστώ και πάλι, αδ/φέ… Καλή συνέχεια! 🙂

  4. Thanasis Says:

    Επιτρέψτε μου να παραθέσω ένα καλώς τεκμηριωμένο/βιβλιογραφημένο απόσπασμα που σχετίζεται με το άρθρο σας.
    Το απόσπασμα είναι από ΕΔΩ:
    http://www.oodegr.com/oode/sygrafeis/nomarxia2.htm

    Εϊναι σημαντική η τοποθέτηση του Χατζηφώτη, που απορεί για ποιον λόγο μιλάνε κάποιοι για διώξεις, όταν το Πατριαρχείο έκανε τον Βούλγαρη Αρχιεπίσκοπο Σλαβινίου και Χερσώνος!

    —————————————–
    Είναι σαφές πλέον, ότι ποτέ δεν είχε άλλο πρόβλημα η Ορθόδοξη Εκκλησία από την αθεΐα:

    «Ούτε όλοι οι πολέμιοι του Διαφωτισμού αρνούνταν όλες τις κατακτήσεις του ούτε όλοι προσέγγιζαν με τον ίδιο τρόπο τα προβλήματα που προκαλούνταν απ’ αυτόν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα… είναι ο δάσκαλος του Γένους Ευγένιος Βούλγαρης, ο οποίος μετέφρασε συγγράμματα Ευρωπαίων διαφωτιστών και δίδαξε τη νέα φιλοσοφία και τις θετικές επιστήμες στα ελληνικά σχολεία. Ακολουθώντας τη μέθοδο του εκλεκτισμού επέλεγε από τη μεγάλη ποικιλία των νέων φιλοσοφικών αντιλήψεων εκείνες που δεν προκαλούσαν προβλήματα στη χριστιανική πίστη» [42].

    Και μήπως δεν γνωρίζουν κάποιοι πόσο μεγάλο κεφάλαιο ήταν για τον ελληνικό χώρο ο κληρικός Βούλγαρης;:

    «Ο Locke, ο Leibnitz και ο Wolff επηρεάζουν τη σκέψη του Ευγένιου Βούλγαρη, που από τους σύγχρονους του θεωρείται «ο κλεινός», «ο μέγας», «ο σοφώτατος», «η έμβιος βιβλιοθήκη της πολυμάθειας, ο εγγεγηρακώς τη διδακτική επαγγελία», ο «πρώτος εισηγητής των νεωτέρων φιλοσόφων, που ήνωσε την Ελλάδα με την Εύρώπην κατά την θεωρίαν της φιλοσοφίας», ο «ανακαινιστής της ελληνικής παιδείας εις την Ελλάδα, και πατήρ της νέας φιλοσοφίας», ο λόγιος ο οποίος «εξώρισε την σχολαστικήν ερεσχελίαν από τα σχολεία της Ελλάδος και εισήγαγεν εις αυτά τας μεταμεθοδεύσεις του Βάκωνος, του Καρτεσίου, του Λεϊβνιτίου, του Βολφίου», «ορθολογιστής, αλλά θαυμαστής της εμπειρικής μεθόδου στην έρευνα του φυσικού κόσμου» [43].

    Όσο για τις περίφημες «διώξεις» που δήθεν υπέστη από το πατριαρχείο ο Βούλγαρης, ο Ιω. Χατζηφώτης γράφει ότι τελικά…

    «…φαίνεται πως πραγματικά το Πατριαρχείο τον κυνήγησε τόσο πολύ, ώστε τον έκανε Αρχιεπίσκοπο Σλαβινίου και Χερσώνος!…Το ότι βρέθηκε ένας συντηρητικός κληρικός να επικρίνη κάποιο βιβλίο του, δεν πάει να πη ότι το Πατριαρχείο τον κυνήγησε… πώς και πότε τον κυνήγησε, για να το πληροφορηθούμε και μεις;» [44].
    —————————————–

    ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

    [42] Βαλαής Διονύσιος, «Πτυχές από την πνευματική κίνηση στον υπόδουλο και τον παροικιακό Ελληνισμό κατά την περίοδο του 18ου-19ου αιώνα», Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2005, σελ. 17.

    [43] Καράς Γιάννης, «Οι Θετικές Επιστήμες στον Ελληνικό Χώρο (15ος-19ος αι.)», εκδ. Δαίδαλος, Αθήνα 1991, σελ. 94.

    [44] Χατζηφώτης Μ.Ι., «Βυζάντιο και Εκκλησία, Η απομυθοποίηση και η Ιστορική Αλήθεια», 2η έκδ., Αποστολική Διακονία, Αθήνα 1989, σελ. 59-60.

  5. philalethe00 Says:

    @Thanasis

    Πράγματι εξαίρετο! Ευχαριστούμε πάρα πολύ!!! 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: