«Με δουλεία καταδικάζεις τον άνθρωπο, του οποίου η φύση είναι ελεύθερη κι αυτεξούσια, κι αντινομοθετείς στο νόμο του Θεού, ανατρέποντας το φυσικό Του νόμο. Διότι αυτόν, που έχει ορισθεί από το Δημιουργό ως κύριος της γης να την εξουσιάζει, τον θέτεις υπό το ζυγό της δουλείας, αντιβαίνοντας και πολεμώντας το θείο πρόσταγμα. Έχεις λησμονήσει τα όρια της εξουσίας σου, διότι μέχρι την επιστασία των ζώων έχει περιορισθεί η εξουσία σου. Διότι, ας εξουσιάζουν τα πτηνά, τα ψάρια και τα τετράποδα, είπε. Πώς θα θέσεις την ελεύθερη φύση του ανθρώπου υπό το κράτος της δουλείας και την εξισώσεις με τα τετράποδα ή τ’άποδα…; Μήπως τα βόδια εγέννησαν ανθρώπους; Διότι μία μόνο δουλεία είναι δεκτή στους ανθρώπους, αυτή των ζώων… Ποιας, πες μου, τιμής; Τι βρήκες αντάξιο με αυτή τη φύση του ανθρώπου; Με πόσα χρήματα κοστολόγησες την εικόνα του Θεού; Με πόσα χρήματα πούλησες την θεόπλαστη φύση;
Είπε ο Θεός: «Ας κάνουμε τον άνθρωπο κατ’εικόνα μας και ομοίωση»(Γεν. Α’ 26). Αυτόν, που είναι καθ’ομοιότητα του Θεού, κι’άρχοντας όλης της γης, ποιος μπορεί, πες μου, να τον πωλήσει και να τον αγοράσει; Μόνο ο Θεός μπορεί να το κάνει αυτό· μάλλον σχεδόν ούτε ο Θεος. «Αμετάκλητα είναι τα χαρίσματά του»(Ρωμ. ια’ 29). Δε θα υποδούλωνε ποτέ ο Θεός την ανθρώπινη φύση, διότι Αυτός, αν κι’ είχαμε υποδουλωθεί αυτοβούλως στην αμαρτία, μας ανακάλεσε στην ελευθερία. Αν ο Θεός δεν υποδουλώνει τον ελεύθερο, ποιος μπορεί να τεθεί πάνω από τη δυναστεία του Θεού; Πώς λοιπόν θα πωληθεί ο άρχοντας της γης κι όλων των επιγείων; Διότι αναγκαστικά θα πρέπει να πωληθούν μαζί με τον άρχοντα κι όσα αυτός εξουσιάζει. Πόσο λοιπόν θα εκτιμήσουμε όλη τη γη; Αν όλα αυτά δεν έχουν τιμή, αυτός, που είναι πάνω από αυτά, πόσο τιμάται, πες μου;
Κι αν πει ότι αξίζει όσο όλος ο κόσμος, και πάλι δε θα βρεις την σωστή τιμή. Διότι δε θα έλεγε ολόκληρο τον κόσμο αν ήξερε το αληθινό αντάλλαγμα της ψυχής του ανθρώπου. Διότι όταν πωλείται ένας άνθρωπος, τότε πωλείται ο κύριος της γης… Διότι από πού πήρες τα αναγκαία εφόδια της κυριότητας; Διότι δε βλέπω τίποτε άλλο υποδουλωτικό εκτός από το όνομα. Διότι τι προσέθεσε η εξουσία στη φύση σου; Ούτε χρόνο, ούτε προτερήματα· ίδια παραμένει η γέννηση, η ζωή σου, εξίσου νιώθεις χαρές, λύπες, θυμούς, φόβους, ηδονές, νόσους και θανάτους με το δούλο σου. Μήπως υπάρχει καμιά διαφορά του δούλου από τον κύριο; Μήπως δεν αναπνέουν τον ίδιο αέρα; Μήπως δεν βλέπουν εξίσου τον ήλιο; Μήπως δεν συντηρούν την φύση με την ίδια τροφή; Μήπως τα σπλάχνα τους δεν έχουν την ίδια κατασκευή; Μήπως δε γίνονται μια σκόνη μετά το θάνατο; Μήπως δεν θα κριθούν εξίσου; Μήπως δεν θα γευθούν κοινή βασιλεία ή γέεννα; Πες μου, πώς να θεωρηθείς κύριος κάποιου, με τον οποίο είσαι ίσος σε όλα;»
[Πηγή: Κοινωνική διδασκαλία Ελλήνων Πατέρων, τόμος 1ος, Ν.Θ.Μπουγάτσου, εκδ. Αποστολική Διακονία, σσ.312-313]
Ετικέτες: Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, δουλεία, δουλοκτησία, κατάργηση δουλείας
6 Φεβρουαρίου, 2011 στο 9:36 ΜΜ |
POLY WRAIA EIKONA+ ANARTHSH+8EMA!
EYXARISTOUME+
🙂 NA EISAI KALA….
BOH8EIA MAS OLOI OI AGIOI TOU XRISTOU MAS
+AMHN+
7 Φεβρουαρίου, 2011 στο 1:05 ΠΜ |
ΤΟΝ ΜΠΟΥΓΑΤΣΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΜΕ ΕΚΤΕΝΩΣ.
ΝΑ «ΣΑΙ ΚΑΛΑ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ
7 Φεβρουαρίου, 2011 στο 11:41 ΠΜ |
[…] ? ????? ????????? ??????(335-394 ?.?.!) ???? ??? ???????? ??? ???? … […]
7 Φεβρουαρίου, 2011 στο 4:59 ΜΜ |
🙂 spasiba matouska
…..but we do not speak russian….
on parle pas russe! 😦
nicht sprechen russich! :-0
8 Φεβρουαρίου, 2011 στο 10:57 ΠΜ |
e «seniora» @:
por favor
no parlos russos!!!!!!!!!!!!!
per favore
no parliamo russisti – LEME!!!! 🙂
FIL,MPOREI NANAI KAI ……. A spy!
7 Φεβρουαρίου, 2011 στο 6:34 ΜΜ |
@ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Καλησπέρα και ευχαριστώ πολύ πολύ για το σχόλιο… Έτσι για τον αείμνηστο Ν.Θ. Μπουγάτσο. Ή μήπως θα έπρεπε να πω αμήν; 🙂
Πραγματικά είναι ένας θησαυρός τα βιβλία του… Ειλικρινά θα ευχόμουν να ξεκινούσαν όλοι να τα μελετούν…
@ΨΑΛΜΟΣ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ
Μας ανακάλυψαν και στην Ρωσσία, είχαμε- δεν είχαμε… 😀 Όποιος ξέρει ρωσσικά, παρακαλείται -δεν είναι αστείο…- να βοηθήσει… 🙂
8 Φεβρουαρίου, 2011 στο 10:54 ΠΜ |
FIL. 🙂 BONJOUR!
TA mona russika pou kseurw einai
GOSBODI PAMILOUI= KYRIE ELEHSON
Kristos Voskrese= XRISTOS ANESTH
VOISTINO VOSKRESE=ALH8WS ANESTH
BLAKOSLOVITSE=EULOGEITE
Batouska- starets
matouska – babouska
SPASIBA-pazalasta!
voda
ptitski=poulakia(tsiou tsiou) 🙂
dasvidania!
kai Lada( to rwssiko jeep !!!)
7 Φεβρουαρίου, 2011 στο 10:19 ΜΜ |
φιλαλήθη τα σέβη μου. πολύ αξιόλογον και συμπαθητικό το ιστολογιακόν σημειωματάριον σου…
8 Φεβρουαρίου, 2011 στο 9:17 ΜΜ |
@ανάξιος εραστής
Καλησπέρα..! Κάποια σχέση με το παληό εκείνο τραγούδι του «Νέου Κύματος», σε ποίηση Καββαδία..; 🙂
Ευχαριστώ ιδιαίτερα για την καλοσύνη σου που σε κάνει να τα λες αυτά. 🙂 [Αν υπάρχει οποιαδήποτε πρόταση βελτίωσης, θα ήθελα να την ακούσω… γενικώς. 🙂 ]
@ΨΑΛΜΟΣ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ
Μάλιστα! Καλά είναι κι αυτά, αλλά φοβάμαι ότι δεν θα επαρκέσουν… [Και συλλαμβάνω τον εαυτό μου να δικαιολογείται με το να σκέφτεται ότι ο Καρλ Μαρξ έμαθε ρωσσικά στα 55-60 του…!] 😀 (Ήταν τότε που έστειλε την επιστολή στην Βέρα Ζάσουλιτς για την παραδοσιακή ρωσική κοινότητα; -δεν το θυμάμαι… 🙂 )
Ευχαριστώ! -και καλησπέρα…
9 Φεβρουαρίου, 2011 στο 5:20 ΜΜ |
parakalw… 🙂
kai
SYGNWMH 😦 DEN KSERW ALLA…RWSSIKA……..
excuses moi….
E ws ta 55 exeis polyyyyyyyyyyyyy kairo akomi……… 30 EtH (?)…