Γιατί η Αριστερά δεν έχει μέλλον- Μετάφραση κειμένου του Christopher Lasch(Μέρος 3ο)

by

Ανίκανη να εξηγήσει την επιμονή των θρησκευτικών, των υπέρ- της- οικογένειας συμπεριφορών και μία ηθική προσωπικής ευσυνειδησίας/λογοδοσίας εκτός ως μια έκφραση ψευδούς συνείδησης… η Αριστερά βρίσκει τον εαυτό της χωρίς ένα ακόλουθο.

Οι αναγνώστες θα βρουν την θέση μου συγχυστική [της διάνοιας] μόνο εάν επιμένουν να σκέπτονται ότι όποια θέση που δεν είναι άμεσα αφομοιώσιμη από την ορθοδοξία της αριστερής πτέρυγας ανήκει αυτόματα στην Δεξιά. Η εμπειρία της αντιπαλότητας, υπό τον Ρήγκαν, έχει καταστήσει πιο έντονη την ζήτηση για ιδεολογική συμμόρφωση/κομφορμισμό στην Αριστερά και έτσι ενθαρρύνει αυτό το είδος του σκέπτεσθαι, πάντοτε αρεστό σε αυτούς τους ανασφαλείς ανθρώπους που λαχταρούν να παίρνουν μεριές στην αιώνια πάλη μεταξύ των δυνάμεων της προόδου και της «οπισθοδρόμησης». «Σε ποια μεριά είστε, παιδιά;» Όταν οι μεριές ήταν πιο καθαρά διαγεγραμμένες, η ερώτηση είχε κάποιο νόημα. Έχει ακόμη νόημα αν σημαίνει ότι άνθρωποι που επαγγέλλονται μία ανυστερόβουλη αγάπη της αλήθειας και της δικαιοσύνης θα έπρεπε να είναι σκεπτικιστές, κατ’ αρχή [σ.ph.: για λόγους αρχής] , με τους ισχυρισμούς ότι ο πλούτος και η ισχύς είναι προδιατεθειμένα να παρασταθούν στους αδυνάτους. Αλλά η Αριστερά έχει από πολύ καιρό χάσει κάθε ζωντανό ενδιαφέρον στους αδυνάτους. Είναι αλλεργική σε ο,τιδήποτε δείχνει μία χαμένη μάχη. Μία τέτοια ηθική αυθεντία όπως αυτή που απολάμβανε η Αριστερά στο παρελθόν προερχόταν από ταύτιση με τους καταπιεσμένους·  αλλά η αρέσκειά της στους στοχαστές, δυστυχώς, κείται πάνω στον ισχυρισμό της ότι στέκεται στην πλευρά της ιστορίας και της προόδου.

Αυτό που προστέθηκε στην έκσταση της επιλογής μεριάς ήταν η βεβαιότητα ότι στον σοσιαλισμό κάποιος επέλεγε την νικώσα μεριά, το δέλεαρ ότι η «συνεργατική κοινότητα» [σ.ph: «κολλεκτίβα» κτό] θα επικρατήσει μακροπρόθεσμα. Η μόνη ηθικά δυνάμενη να αμυνθεί μεριά, παραταύτα, είναι η επιλογή του ελέους, της φιλανθρωπίας, και συγγνώμης πάνω στις δυνάμεις και αρχές του κόσμου, η επιλογή της αλήθειας ενάντια στην ιδεολογία. Το να κάνεις αυτήν την επιλογή σήμερα σημαίνει να απορρίψεις την Αριστερά και την Δεξιά ομοίως.

Για αυτούς που αρνούνται την επιλογή όταν παρουσιάζεται με αυτόν τον τρόπο, το επιχείρημα παραμένει «αχλυώδες». [σ.ph.: ομιχλώδες, ομίχλη, μπέρδεμα] (Άλλοι υπήρξαν ικανοί να το παρακολουθήσουν χωρίς δυσκολία.) Η αχλύ φοβάμαι ότι βρίσκεται στα κεφάλια των κριτικών μου. Ο Λίχτμαν εφορμά σε αυτό που βλέπει ως αντίθεση: από την μια απορρίπτω την προσπάθεια να προσδιορίσω την οικογένεια ως έχουσα περάσει στην ανυπαρξία, από την άλλη συγκατανεύω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ζουν πλέον σε πυρηνικές οικογένειες. Αλλά ο αυτοσχεδιασμός νέων κανόνων ζωής καθώς αναδύεται η γαμική κατάρρευση δεν σημαίνει ότι αυτοί οι νέοι διακανονισμοί μπορούν να εξηγηθούν καλύτερα ως «εναλλακτικοί» στην συμβατική οικογένεια ή ότι οι περισσότεροι άνθρωποι τους βλέπουν με αυτόν τον τρόπο. H Λίλιαν Ρούμπιν συγχέεται μέσα σε αυτήν την ίδια «αντίφαση». Στην φρικιαστικά μπερδεμένη της πραγμάτευση της επιλογής και της περιστολής, μου θυμίζει, αχρείαστα, ότι οι μονογονεϊκές οικογένειες συχνά προκύπτουν από αναγκαιότητα, όχι επιλογή. Αλλά αυτό ήταν ακριβώς η δική μου θέση όταν είπα ότι η Οργουελιανή συνθηματολογία για τους «εναλλακτικούς τρόπους ζωής» και την «νέα ποικιλότητα των τύπων των οικογενειών» υπηρετεί, ώστε να μεταμφιεσθεί η διάσπαση του γάμου ως μία νέα ευφρόσυνη μορφή ελευθερίας, ακριβώς όπως κάποια συνθηματολογία για την «απελευθέρωση των γυναικών» είναι η παραλλαγή για την οικονομική αναγκαιότητα που αναγκάζει τις γυναίκες [να μπουν] μέσα στην αγορά εργασίας. Η πρόθεσή μου είναι να προωθήσω τον απλό λόγο και να αποθαρρύνω τον ευφημισμό. Με αυτόν τον σκοπό, το δοκίμιό μου διάκρινε μεταξύ δύο τύπων διακανονισμού του βίου που παραπλανητικά αναφέρονται ως δύο «εναλλακτικές» μορφές της οικογένειας· αυτούς τους υποκατάστατους διακανονισμούς των μονογονεϊκών (ν)οικοκυριών, αναμιγμένες οικογένειες, που συνήθως προκύπτουν από διαζύγιο ή εγκατάλειψη και αυτούς τους διανονισμούς («γάμοι» ομοφυλοφιλικοί, ανεπίσημη συγκατοίκηση, εξωγαμικά άτομα που ζουν μόνα) που ελεύθερα επιλέγονται από ανθρώπους που απορρίπτουν την οικογενειακή ζωή καθολικά.  Συγχέοντας τις δύο μερικώς διαφορετικές κατηγορίες, η Ρούμπιν χάνει την λογική του επιχειρήματός μου και κατόπιν παραπονείται ότι «δεν υπάρχει λογική εδώ».

Advertisements

Ετικέτες: , , , ,

3 Σχόλια to “Γιατί η Αριστερά δεν έχει μέλλον- Μετάφραση κειμένου του Christopher Lasch(Μέρος 3ο)”

  1. AGAPH+ Says:

    PHIL,ESY TI PISTEYEIS?
    EXEI H DEN EXEI MELLON H ARISTERA?

    KAI GIATI GINETAI LOGOS MONO GIA ENA REYMA->ARISTERAS
    KAI OXI GENIKA GIA TA KOMMATA+THN POLITIKH….?

    EYXARISTW+
    🙂

  2. philalethe00 Says:

    @AGAPH+
    Έχει μέλλον, αλλά σίγουρα όχι με αυτήν την μορφή. Ως γνωστόν, με αυτήν την μορφή, νομίζει ότι έχουμε κρίση υπερπαραγωγής και ότι οι καπιταλιστές θα μας πουλήσουν το σκοινί με το οποίο θα τους κρεμάσουμε ή ότι στην Κούβα γίνονται ανακατατάξεις προσωπικού. :-p Απελπιστική κατάσταση. Οι δε άλλοι, π.χ. ο Τσίπρας, λένε ότι θα προασπίσουν την παράδοση του …Διαφωτισμού απέναντι στην Εκκλησία, που βέβαια -πάλι καλά- μπορεί να έχει την γνώμη της. Δηλαδή, είναι αστοί του 18ου αιώνα, που άλλωστε και εκείνοι ήσαν υπέρ του κοινωνικού κράτους. Το ΚΚΕ βρίσκεται περίπου στο 1848 με λίγο 1918. 🙂 Αλλά οι βάσεις τους δεν σκέφτονται έτσι… Και αυτό δεν το ξέρω μόνο από την σοβιετόφιλή μου θεία. Αλλά πρώτα-πρώτα από τις δημοσκοπήσεις. Κραυγαλέο παράδειγμα είναι και το βιβλίο της Στ’ Δημοτικού με την διαφωτίστρια, την συνεχίστρια του Βολταίρ και του Ντιντεγό κόντρα στην δεισιδαιμονία του Μεσαίωνα κα Ρεπούση. 😉

  3. agapi+ Says:

    eyxaristw phil. 🙂
    SYMFWNW.
    stin morfi toys simera-kanenas politikos/komma den
    exei mellon
    -an poume oti yparxei mellon…!!!-

    kai NA TONISW OTI OPOIOS DHLWNEI ARISTEROS{{vlepe tsupras!!!!}}}}
    AYTOAPOKALEITAI AS POYME….
    DEN SHMAINEI OTI EINAI KIOLAS
    AFOY OLA OSA KANEI+O TROPOS POU ZEI
    EINAI ENTELWS k a r a fasistas+karakapitalas!!!

    o tsypras kai to SYNafi tou
    einai apla antiXristoi tromokrates.
    me fasistkous tropous=katalipseis-kleisimo dromwn
    apeiles-ekviasmpus-ksylo+Bia
    empodizoyn tin pleiopsifia na yparxei stin
    kathimerinotita tis…………..
    opadoi tou syn-syriza 2 fores empodisan asthenoforo
    na perasei.
    AUTO DEN EINAI DHMOKRATIA-OYTE ANTHWRPIA!!!
    EINAI FASISMOS+APANTHRWPIA.

    kala,H REPOUSH EINAI KRYFOTOURKALA!!!
    ALLIWS DEN EKSHGEITAI…
    ISTORIA DEN MPOREI NA MHN KSEREI,
    APLA EN PSYXRW THN PARAPOIEI
    GIA EYNOHTOYS LOGOYS….

    AS MHN YPOTIMANE THN NOHMOSYNH MAS OLA AYTA TA SYNASPISTHRIA!
    REPOUSH-TSUPRAS KLP….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: