Η ψυχρή λογικότητα του αστικού κοινωνικοφιλοσοφικού συστήματος, η ταπεινή τρυφερότητα των Αγίων…(2)

by

Λέγαμε, λοιπόν, στα προηγούμενα για την σκληρότητα, την κακότητα, το ανέραστον και πρόστυχον αντάμα, του αστικού κοινωνικού και φιλοσοφικού συστήματος. Με άλλα λόγια την ψυχρή λογικότητα, την ψυχρή αυτή λογικότητα για την οποία, όπως θα έλεγε και ο Χορκχάιμερ, τόσο προώθησε ο Μαρτίνος Λούθηρος -και στα καθ’ημάς το ρεύμα του βιβλικού χριστιανισμού(πρβλ. Αγουρίδης και οι συν αυτώ). Οι αστοί/φιλελεύθεροι θεωρητικοί και οι καπιταλιστές δεν μιλούσαν για τίποτε άλλο πέραν των ατομικών οικονομικών συμφερόντων, και από εκεί, βέβαια, ξεπήδησε μέγα μέρος της υπαρκτής αριστεράς* των δύο τελευταίων αιώνων, που, όπως έλεγε και ο καθ. Κρίστοφερ Λας, θεωρώντας την «θρησκεία ως μία λανθασμένη μορφή της συνείδησης», έχει μείνει «χωρίς κοινό».

Από την αρχή, οι πολέμιοι του αστικού πολιτισμού(δες, ας πούμε, την κριτική του Νοβάλις στο «Η Χριστιανοσύνη ή άλλως Ευρώπη») έκαναν πύρινη και γεμάτη οξυδερκή αισθηματικότητα κριτική στο πώς αυτός, μένοντας βέβαια εκτός πραγματικότητας, προσπαθεί να αφαιρέση ο,τιδήποτε όμορφο, ο,τιδήποτε μυστικό, ο,τιδήποτε μη- χρησιμοθηρικό εκτός της οπτικής γωνίας του. Ο αστικός πολιτισμός(=zivilisation), όπως μπορούμε να δούμε ιδιαίτερα από τους σημερινούς νεοφιλελεύθερους αναπαλαιωτές του, προσπαθεί να αποϊερώσει τα πάντα, μετρώντας την ορθολογικότητα κάθε ενέργειας του ανθρώπου με το κατά πόσο προώθησε την χρησιμότητά του, δηλαδή την απόλαυση των αισθήσεών του, ακόμη και τις πιο, ας πούμε, «προσωπικές», τον γάμο, την φιλία, την αγάπη, τον έρωτα κατά την διαφυλική και όχι χριστιανική έννοια. Ένα εξαιρετικό βιβλίο για αυτό το θέμα είναι, νομίζω, το σατιρικό του καθ. Rene Passet «Μία οικονομία ονειρική»(εκδ. Επίκεντρο) και, αν δεν με πιστεύετε, μπορείτε να ανατρέξετε εκεί, για να βεβαιωθείτε…

Οι Άγιοι, όμως, ήσαν στον αντίποδα όλων αυτών· μέσα στην υπερφυσική και κακοπαθούσα, συχνά, ταπεινότητά τους, έβλεπαν τα πάντα μέσα από μία καλή αλλοίωση που δικαιώνει εκτός από τον Πατερικό ανθρωπολογικό όρο «μικρόκοσμος» και τον άλλο: «μικροθεός». Έτσι, αν η συστημική σκέψη και αίσθηση είναι, όπως το έλεγε ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος για τον αστό Διαφωτιστή Βολταίρ, χοιροειδής, αυτών η σκέψη και αίσθηση είναι χριστοειδής. Τα παραδείγματα παρακάτω συνάζονται και είναι για να αποδείχνουν τούτο στο διηνεκές…

Άλλοι από τους Πατέρες και Μητέρες ήσαν περισσότερο, έκδηλα και αδιάλλειπτα, έμπονα στοργικοί, γλυκείς και τρυφεροί**, ενώ άλλοι ήσαν λιγότερο. Μέσα, όμως, στις καρδιές όλων ζούσε μια ολοκληρωτικά αλλότρια προς τον Κόσμο βαθύτατη στοργική αγάπη για όλους και τον καθένα χωριστά. Έτσι, από την μία έχουμε τον Μέγα Βασίλειο και από την άλλη τον «πληγωμένο αετό» Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο(329-389). Ο Άγιος Γρηγόριος, που έγραψε σε ομηρικό ρυθμό και μέτρο τα ποιήματά του με τίτλο «Έπη», δεκάδες χιλιάδες πολυειδών και εμπνευσμένων στίχων, ήταν ένας από τους πιο έκδηλα τρυφερούς Αγίους μας. Τα γραπτά του που πολλάκις είναι τόσο ποιητικά ώστε γίνονται ύμνοι εκκλησιαστικοί/ λειτουργικοί, αποκαλύπτουν μία προσωπικότητα απόλυτα ευαίσθητη και «λεπταίσθητη», ευλογημένη με μία φλογερή για τους άλλους αγάπη γεμάτη κατάνυξη, όπως λ.χ. αυτή εκδηλώνεται την στιγμή της αποχώρησής του από την Αθήνα με τον Βασίλειο, περί τα 26 τους έτη. Ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος παρατηρεί αυτό που θαυμάσια αποκαλεί «μυστηριώδη μελαγχολία», που θα το λέγαμε και ένθεη ή μυστική ή κατά Θεόν ή ηδεία ή πολλά επιπλέον, και που είναι προσωπική, δηλαδή στραμμένη προς τον Άλλον και τον κατ’εξοχήν Άλλον***…

Ο Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ(1759 – 1833), εκδήλωνε την πυρίκαυστη αγάπη του μέσα από κλητικές προσφωνήσεις όπως «θησαυρέ μου», «χαρά μου» ή άλλα διάφορα υποκοριστικά που σήμερα ο Κόσμος τα ντύνει με μία σειρά ψεμάτων μολύνοντάς τα… Εντυπωσιακό άκρως, όπως θεωρώ ταπεινά, είναι αυτό που περιγράφει ο νεοκαταταχθείς άγ. Ιουστίνος Πόποβιτς στον βίο του, όταν περιγράφη για το πώς αντιμετωπίζει μία μοναχή που έρχεται να τον συναντήση, από μοναστήρι του οποίου ήταν υπεύθυνος πνευματικά(=«στάρετς») αν θυμάμαι καλά, η οποία από τον φόβο της δεν μπορεί να εκτελέση ένα συγκεκριμένο (απλό) διακόνημα που της έχει ανατεθή! Φοβάται τόσο που κλαίει στον δρόμο και όταν τον συναντά! Ο Άγιος Σεραφείμ με την παιδική του απλότητα, αποκαλώντάς την «Μητερούλα«, σκουπίζει ο ίδιος με ένα μαντήλι τα δάκρυά της, ενώ την παρηγορεί και της υποδεικνύει τον τρόπο που θα λύσει το πρόβλημά της, μέσω αδιάλλειπτης προσευχής…… (συνεχίζεται)

*για αυτό το θέμα έχει μιλήσει πολύ και θαυμάσια, όντως, και ο Ζαν -Κλωντ Μισεά, αποχωρήσαν μέλος του ΚΚΓ
**και όχι -σχηματικά, υποκριτικά και εξωτερικά, δηλαδή- γλυκεροί και «γεμάτοι ζαχαρίνη», όπως έλεγε κοροϊδευτικά για κάποιες πιετιστικές κούκλες του Χριστού ο Φώτης Κόντογλου… 🙂
***π.χ. στον Επιτάφιό του λόγο, ο Άγιος Γρηγόριος λέει κάπου μιλώντας για την ζωή του με τον Βασίλειο, με τον οποίον τους συνδέει «πνευματικός έρως» και «πνευματικός πόθος» και είναι αχώριστοι αδελφοί και φίλοι, «πώς μπορώ να τα διηγηθώ αυτά χωρίς δάκρυα στα μάτια»…;
Advertisements

Ετικέτες: , , , , , , , , ,

2 Σχόλια to “Η ψυχρή λογικότητα του αστικού κοινωνικοφιλοσοφικού συστήματος, η ταπεινή τρυφερότητα των Αγίων…(2)”

  1. AGAPI+ Says:

    STARETS 🙂
    EINAI O XARISMATOUXOS GERONTAS,
    OXI APLA O YPEYTHINOS -H HGOUMENOS MIAS MONHS
    ‘BATOUSKA EINAI O PAPOULHS.
    STARETS EINAI O DIORATIKOS-TOULAXISTON
    ETSI LENE OSA BIBLIA EXW DIABASEI….
    STARETS ANATOLIOS
    STARETS NEKTARIOS
    STARETS BARSANOYFIOS
    KLP STARETS/
    THN EYXH OLWN NA EXOUME….

    EYXARISTOYME GIA THN ANARTHSH 🙂

  2. philalethe00 Says:

    @AGAPI+
    Σωστό είναι αυτό. Στάρετς, όπως το ξέρω και από τον Μπερντιάγεφ που έχω διαβάσει παληά, (αυτός έλεγε startzi, στον πληθυντικό, ως αυθεντίες στην πίστη) είναι οι χαρισματούχοι γεροντάδες, ειδική κατηγορία ήγουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: