Χριστιανικός φεμινισμός;(Και οι συνήθεις κοσμικοί «φεμινιστές».)

by

Εισαγωγικά

Είναι η ριζικά υπέρ της γυναίκας διδασκαλία των Προφητών, των Πατέρων, της Ορθοδοξίας,  και, ευρύτερα, Χριστιανικών Ομολογιών που έχουν αποκοπή από το εκκλησιαστικό κληρικολαϊκό σώμα(Παπισμός, προτεσταντισμοί).

Βέβαια, υπάρχουν και ορισμένοι που υποστηρίζουν σοβαρά, ότι ο (κάποιος) Χριστιανισμός είναι ακόμη και …αντιφεμινιστικός. Συγκεκριμένα, για να το αποδείξουν τούτο, μας προσκομίζουν το παύλειο τσιτάτο ρητό εκείνο σύμφωνα με το οποίο οι Χριστιανές δεν επιτρεπόταν να διδάσκουν εντός του Ναού, δηλαδή να κάνουν «Θείον Κήρυγμα» (-για να το πω στην συνήθη ……κοινή νεοκαθαρευουσιάνικη ιδιόλεκτο, που, βέβαια, απευθύνεται στον λαό). Αλλά είναι και πολλά άλλα: τα γνωστά περί «φόβου του ανδρός (εκ της γυναικός)», υποταγή της γυναίκας κτλ. Βέβαια, ο λιγότερο αιρετικός, δηλαδή επιλεκτικός αναγνώστης θα δη, ότι έχουμε και άλλες προτροπές προς τις γυναίκες, που είναι προτροπές (του αγ. απ. Παύλου) διδαχής της γυναίκας προς τον άνδρα.

Αγία-Αμμάς-Μητέρα Συγκλητική:μας διδάσκει το άηθες ήθος εδώ και δυσεξαρίθμητους αιώνες δια του Γεροντικού

Αγία-Αμμάς-Μητέρα Συγκλητική:μας διδάσκει το "άηθες ήθος" εδώ και δυσεξαρίθμητους αιώνες δια του "Γεροντικού"

Για αυτό το θέμα, έχουν κυκλοφορήση μία σειρά βιβλίων, εκ των οποίων οι δυτικότροποι φεμινιστές δεν έχουν διαβάση τίποτε, κατά συντριπτικό ποσοστό. Δεν πτοούνται, βέβαια, όπως καταλαβαίνετε και εσείς. Σαφέστατα, δεν θέλω, όπως και στην περίπτωσι του φιλμακίου του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, να παραστήσω τον… λογιώτατο συμβουλάτορα(άπαγε της υπερηφανείας) ούτε θεωρώ, ότι η άγνοια, αυτής της γνωσιολογικής μεθόδου τουλάχιστον, είναι κάτι το απαραίτητα κακό, αλλά δεν είναι δέουσα η τέτοια παραπληροφόρηση σε ζητήματα που είναι τόσο σημαίνοντα και πολλοί μωρολόγοι τα …αντιπαρέρχονται για τις «του βίου πραγματείες». Τι να πούμε; Ο μωρός μωρά λαλήσει. Στα παρακάτω, θα δούμε με μερικές αναφορές κάποια θεμελιώδη στοιχεία για το θέμα, όπως τα έχω προσλάβη από την μελέτη μου του θέματος και ένα πλαίσιο όπου αυτά θα ενταχθούν. Ας δούμε πρώτα το δεύτερο.

Οι δυτικότροποι φεμινιστές

…βεβαίως προέρχονται από τον …φωταδιστικό χώρο, συνηθέστατα.  Μιλούν, οι δυστυχείς, για την -ηττημένη κατόπιν στον τόπο που γεννήθηκε- φιλοσοφία των φώτων του 18ου αιώνα, νομίζοντας, ότι είναι κάτι το τόσο σπουδαίο και, συχνά, οπωσδήποτε εναντίον του υπερφυσικού και υπερβατικού. Ο εγκυκλοπαιδιστής ντ’Αλαμπέρ, βέβαια, έλεγε, στα στοιχεία φιλοσοφίας, όπως αναφέρεται από τον Ernst Cassirer(βλ., π.χ., «Το πνεύμα του διαφωτισμού», εκδ. Έρασμος), ότι η φιλοσοφία του αιώνα του δεν απέρριπτε την «μεταφυσική», αλλά επανεξέταζε τις «βάσεις της μεταφυσικής-θρησκευτικής αποκάλυψης». Ο Βολταίρ ήταν, όπως και εμείς οι Ορθόδοξοι, πυρ και μανία εναντίον της κατάχρησης εξουσίας του γαλλικού ρωμαιοκατολικισμού, και απέρριπτε τον ίδιο ακόμη μετά πάθους. Ο Βολταίρος, ο «άνθρωπος της λογικής», όπως λέχθηκε, που ξεκίνησε την φιλοσοφία του από ένα παραμυθητικό της θλίψεως εν τω κόσμω ηδονισμό, τα έβαλε ακόμη και με τον μέγιστο επιστήμονα, και Χριστιανό φιλόσοφο,  «Ιανσενιστή», Blaise Pascal(βλ., π.χ., μονάδα πίεσης στην σύγχρονη φυσική) για αυτές του τις τελείως απόλυτες υπερφυσικές θέσεις, ακόμη και με τον επίσης «φανατικό» Χριστιανό και κορυφαίο μαθηματικό Leibniz. Βεβαίως, όσο μεγαλύτερο το ανάστημα του αντιπάλου τόσο ευκολότερα ηττάται κανείς… Σημασία έχει, ότι δεν γνώριζε τίποτε περί της μεθόδου της θέωσης, της θεωρίας, της κάθαρσης, και είχε προ οφθαλμών μία θρησκειοποιημένη, εκφιλοσοφημένη, αριστοτελική εκδοχή του Χριστιανισμού, ιδεοκρατική ας πούμε, για να δικαιώσουμε λίγο και κάποια δογματικά αντιθρησκευτικά τσιτάτα, και ο ίδιος ήταν υπέρ του ντεϊσμού(αποδοχή διανοητική θεού) που βγαίνει μέσα από την παρατήρηση της φύσης, της «κτίσης» που θα λέγαμε χριστιανικά. Η φυσική θρησκεία ήταν, βέβαια, μία ακόμη θρησκεία, όπως και ο δογματικός «θρησκευτικός αθεϊσμός»(ο όρος είναι ευρέως αποδεκτός, αναφέρεται δε στον Κοντ, τον Χάιντεγκερ, και τον Σαρτρ). Μέθοδος και φιλοσοφία της η -δεν χρειάζεται να το πω, ο νοών νοείτω- ανορθολογική απολυτοποίηση του ορθού λόγου, η νοησιαρχία.

Πλάτωνας σε δυτική απεικόνιση

Η νοησιαρχία, όμως, είχε το εξής τεράστιο πρόβλημα: ήταν μία φιλοσοφία που  εβγαινε μέσα από τα σπλάχνα του Μεσαίωνα, που, όπως έλεγε και ο Καστοριάδης μεταξύ πάρα πολλών άλλων, παρά την έλλειψη εμβάθυνσης σε αρκετά από αυτά τα θέματα, ήταν φαινόμενο αποκλειστικά Δυτικό. Ο Μεσαίωνας αποδόθηκε από πολλούς «επιστήμονες» στον «αριστοτελικό δογματισμό». Ο Καστοριάδης εξεγειρόταν εναντίον αυτής της υπόθεσης, που θεωρούσε οξύμωρη και προσβλητική. Γεγονός είναι, όμως, ότι ο δυτικός Μεσαίωνας δεν γνώριζε αυτό που ο ελληνισμός(ελληνική φιλοσοφία και κοσμοθεωρία) ανέκαθεν γνώριζε(εξ και ότι έγινε εκ των μέγιστων απόστολων της Ορθοδοξίας ανά τους αιώνες), μέσω του Πλάτωνα, ας πούμε, και των αρχαίων μυστηρίων, δηλαδή τα όρια του Λόγου.  Τα πάντα σχετικά με τον Θεό, και άρα καθολικώς, μπορούσαν να ρηματοποιηθούν, να γίνουν λόγος, ο Θεός δεν ήταν απερινόητος και ακατάληπτος ούτε αποφατικά προσεγγιζόμενος, σχετικός δε με μία «υπερνοητή και υπεραισθητή γνώση» με τίποτε το αντίστοιχο στον κτιστό κόσμο, αλλά υπαγόταν σε κάποιες αναγκαιότητες, σε ένα φιλοσοφικό σύστημα με αριστοτελικές κατηγορίες. Χωρίς αμφιβολία, η προσκόλληση σε αυτές τις φιλοσοφικές κατηγορίες και το καταρρέον, πλέον, παρωχημένο αρχαιοελληνικό κοσμοείδωλο, μαζί με την ξέφρενη άνθιση των σκοτεινών τεχνών(παντοειδής μαγεία και κάθε τι συναφές)επέφερε τα μεσαιωνικά παπικά προβλήματα που όλοι ξέρουμε, που εκπροσώπησαν στο όνομα του …Χριστού τον «Διάβολο», τον εκπεπτωκότα αρχάγγελο, όπως έλεγαν οι Ντοστογιέφσκι και Κόντογλου.

Θωμάς Ακινάτης, ο τυπικός μεσαιωνικός σχολαστικιστής-ορθολογιστής, πρόδρομος των διαφωτιστών

Θωμάς Ακινάτης, ο τυπικός μεσαιωνικός σχολαστικιστής-ορθολογιστής, πρόδρομος των "διαφωτιστών"-φωταδιστών

Ετσι, λοιπόν, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς(1296-1359/60)οι αντιδραστικοί αντικομμουνιστές οργανωσιακοί ήσαν και αυτοί ημι-εκδυτικισμένοι, για αυτό δεν τον ανέφεραν-, ο θεολόγος του Ακτίστου Φωτός, του Οποίου ο ίδιος είχε εμπειρία και πάθηση/αίσθηση, «θεωρία», είχε ιστορική διένεξη με τον αντιησυχαστή Βαρλαάμ τον Καλαβρό(1290-1348), τον λατινόφρονα και εκδυτικισμένο λόγω σπουδών και έλλειψης κριτικής σκέψης σε αυτές. Ο Βαρλαάμ υπήγαγε την γνώση του Θεού στον Λόγο, όπως και οι σχολαστικιστές τύπου Ακινάτη. Τα πάντα μπορούσαν να κατανοηθούν. Και το όργανο της γνώσεως, για το Κτιστό και το Άκτιστο, δεν ήταν κάποιο άλλο, αλλά ήταν η διάνοια. Σας θυμίζει, μήπως, πάρα πολύ την φιλοσοφία των «φώτων»; Γιατί, νομίζετε, ότι ο φιλόσοφος, συγγραφέας, φραγκφουρτιανός μαρξιστής Ernst Bloch έλεγε -και επί πλέον, ειδικά επί της νοησιαρχίας, «ορθολογισμού»-, ότι για να γίνης καλός αθεϊστής πρέπει να είσαι πρώτα καλός Χριστιανός; Τα φιλοσοφικά αυτά ρεύματα αναπτύχθηκαν πρώτα σε αιρέσεις χριστιανικές, έστω αγνώριστες και τερατογενέσεις. Άρα; Άρα έχουμε κάθε δικαίωμα να χαρακτηρίσουμε εκτός από γνωσιολογικά υπανάπτυκτο, και φορέα της μεσαιωνικής φιλοσοφίας, καθένα από τους φωταδιστές(κατ’άλλους «διασκοτιστές») αυτούς, που καμώνονται τους …χειραφετημένους από την δεισιδαιμονία… Η Αρχαία εποχή ήταν πολύ πιο προοδευμένη από αυτούς. Ο Πλάτωνας, οιονεί ο κορυφαίος φιλόσοφος όλων των εποχών, ήδη ήξερε, ότι «Θεόν χαλεπόν μεν νοήσαι, αδύνατον δε φράσαι«. Δηλαδή ήξερε τα όρια του Λόγου. Οι φωταδιστές του 21ου αιώνα ούτε αυτά, συχνότατα, δεν γνωρίζουν.  (συνεχίζεται…)

Advertisements

Ετικέτες: , , , , ,

6 Σχόλια to “Χριστιανικός φεμινισμός;(Και οι συνήθεις κοσμικοί «φεμινιστές».)”

  1. τσουκνίδα Says:

    κοίταξε σωστά όλα αυτά, αλλά δεν χρειάζεται κατά τη γνώμη μου ολόκληρη πραγματεία για να πει κανείς ότι η υποτίμηση στης γυναίκας ήρθε από τη Δύση. Μπορούμε εύκολα όλα τα κακά να τα ρίχνουμε στον αποδιοπομπαίο τράγο, αλλά δεν θα μας διευκολύνει αν δεν ψάξουμε και στίς δικές μας παραδόσεις..
    Οκ ο ευσεβισμός των οργανώσεων βασίστηκε στο (μικρο)αστικό οικογενειακό πρότυπο, που αφαίρεσε από τις γυναίκες τα λίγα προνόμια που είχαν στο αγροτικό Ελλαδικό πρότυπο (και όχι σε όλες τις περιοχές, μόνο εκεί που κυριαρχούσαν μικροί κλήροι, ή υπήρχε μετανάστευση). Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα εγχώρια ήταν τέλεια. Το ξαναυπενθυμίζω τα έσχατα είναι μπροστά!

  2. philalethe00 Says:

    @τσουκνίδα
    Καλημέρα, αγαπητέ. Λοιπόν, δεν πρεσβεύω, ότι έχουν αλάθητο οι Πατέρες, βεβαίως όχι. Και μπορούμε ίσως να βρούμε και ορισμένες μεμονωμένες φράσεις -π.χ. του Μ. Αθανασίου- που ακούγονται αυστηρές ή και υποτιμητικές. Ή μπορούμε να βρούμε ένα «θεολογικό ρεαλισμό», όταν αναφέρονται -π.χ. ο Χρυσόστομος- σε κοινωνικούς μετασχηματισμούς που μπορούν να γίνουν.
    Σωστά, τα έσχατα είναι μπροστά, και προσβλέπουμε σε συνεχή ανανέωση κατά το «το γράμμα αποκτέννει, το δε πνεύμα ζωοποιεί» κτο. Επίσης, κάτι στο οποίο θα αναφερθώ και στο γ μέρος ίσως είναι, ότι στην αρχαία ελληνική παράδοση, και στις κορυφές της, π.χ. Αριστοτέλης, Θουκυδίδης, υπάρχουν θέσεις για τις γυναίκες που σήμερα θα θεωρούνταν εξωφρενικές, κάκιστες, ρατσιστικές στο έπακρο. Αλλά έτερον εκάτερον.

    Υπάρχει ένα πολύ καλό βιβλίο, όπως θα σημειώσω και στο γ’, της Βαρβάρας Καλογεροπούλου-Μεταλληνού «η γυναίκα στην καθ’ημάς Ανατολή». Κάνει καίριες παραθέσεις και επισημάνσεις. Δεν ξέρω αν σε κάλυψα…. Μάλλον όχι. :-)Θα τα ξαναπούμε, ούτως ή άλλως επί τούτου, οσονούπω. Χαίρε!

  3. site www.xristianiki.gr Says:

    πολύ ωραία η ανάλυση.όσον αφορά την εποχή μας παρατηρούμε προσπάθειες γυναικών να μιμηθούν τα αρνητικά των ανδρών π.χ. το κάπνισμα και το αποτέλεσμα είναι η «ισότητα στον καρκίνο του πνεύμονα»
    Επίσης υπάρχουν «ομάδες γθναικών «στα κόμματα ,που αντί να στοχεύοθν στην ισοτιμία των φύλων ,η οποία όμως έχει δύο όψεις ,αντίθετα καλλιεργούν την αντιπαλότητα των φύλων .
    Εμείς όμως ας σταθούμε στις επισημάνσεις του άρθρου ,γιατί χρειάζονται ακόμη προσπάθειες από όλους-ες για την πραγματική ισοτιμία των φύλων, μιά καλή φίλη μας συμπλήρωσε ότι σε μιά επείγουσα κατάσταση αν έχει ο άνδρας μια μικρή πρωτοκαθεδρία θάναι καλύτερο από το να κοιτάζει ο ένας τον άλλον και κανείς να μην αντιμετωπίζει τον κίνδυνο.Αλλο όμως αυτό και άλλο η υποτίμηση του ρόλου της γυναίκας που δυστυχώς συμβαίνει σε μερικές οικογένειες ,που είναι κοντα στην Εκκλησία

  4. philalethe00 Says:

    @site http://www.xristianiki.gr
    Καλό στον αγαπητό… Βεβαίως είναι έτσι, εξαίρετες επισημάνσεις. Και κάτι επί πλέον: το κάθε φύλο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. H «ισότητα, ομοτιμία, ισοτιμία» δεν σημαίνει ταυτότητα, «ένα και το αυτό», βέβαια… Αλλά, σαφώς, κάθε άνθρωπος έχει ήδη τα δικά του χαρακτηριστικά, ώστε να είμαστε «αλλήλων μέλη». Θα αρκούσε, νομίζω, κάποιος να δη τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Μέγα Βασίλειο, που ήσαν «κολλητοί» φίλοι, επιστήθιοι. Πόσο διαφορετικοί, αλλά και πόσο ίδιοι…

    Δεύτερον, θα ήθελα να τονίσω, ότι βεβαίως καλό είναι, γενικά, να υπάρχη κάποιος μπροστάρης, που θα είναι βέβαια όντως τέτοιος πνευματικά, αλλά στα πλαίσια που είπαμε. Ο Ν. Μπουγάτσος στο βιβλίο του για τον «σκοπό του γάμου» μιλούσε για «ηθικοκοινωνική αλληλοβοήθεια». Δηλαδή ο καθένας πράττει αυτό που έχει «έφεση» μέσα στα όλα καθήκοντα. Μπροστάρης υπάρχει και σε άλλες σχέσεις, ας πούμε στην φιλία των δύο, το πρόσταγμα το είχε ο Βασίλειος γενικά, όπως τονίζει και κάποιος Πατρολόγος πολύ μεγάλος..
    Τρίτον, μεγάλες φεμινίστριες όπως η Καλιρρόη Παρρέν, ήσαν συνειδητότατα Χριστιανές φεμινίστριες. Το αναφέρει κάποιος γνωστός οργανωσιακός θεολόγος σε βιβλίο του με τίτλο «Ορθοδοξία και φεμινισμός».(!)
    Τέταρτον(και άσχετο με τα παραπάνω), γιατί δεν βρίσκω το νέο τεύχος της «Χριστιανικής»; 🙂

    Ευχαριστώ πάρα πολύ για την επίσκεψη και στο «επανιδείν»…!

  5. site www.xristianiki.gr Says:

    η «Χριστιανική» θα εκδοθεί πάλι μέσα στον Νοέμβριο ,γιατί συνέπεσε να βγεί 3ο φύλλο μέσα σ`ένα μήνα ,ενώ εκδίδονται 2 τον μήνα(έτσι τουλάχιστον μου είπαν ,γιατί o ίδιος δεν είμαι στην επιτροπή της έντυπης Χ, παρά μόνο υπεύθυνος του site).

  6. philalethe00 Says:

    @site http://www.xristianiki.gr
    Αγαπητέ, καλησπέρα, και ευχαριστούμε πολύ για την ενημέρωση!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: